advies

 Een meisje kreeg VMBO-TL advies haar leerkracht zei:´ Probeer in de hAVO-VMBO-TL te komen.

Wat is het  verschil tussen deze twee adviezen?

Het  antwoord weet eigenlijk alleen de leerkracht zelf.












Het meisje kreeg in groep 7 kader/gemengde leerweg als advies. In groep 8 werd het na de CITO een HAVO advies  met  aantekening : als ze erg haar best  doet  zit er VWO in. Het meisje is nu bijna 15 is zit nu 3 VWO. Universiteit zit er in zeggen ze nu tegen haar. Dat gaat ze niet  doen. Ze wil naar de Rock Academie want muziek is haar passie.

Een ander kind kon naar de havo maar ze had  dyslectie. Ze is begonnen op VMBO-TL met  dyslectie-begeleiding en is alter doorgestroomd naar de HAVO.

Mijn mening is dat er voor een kind groeimogelijkheden moeten zijn. Laat ze met  zo´n advies  opstromen. Begin bijvoorbeeld bij vmbo- TL en als dat goed gaat  kan ze naar de HAVO. Zie het als de zone van de naaste ontwikkeling. Je  kunt altijd een treetje opklimmen.

Anders is als je te hoog inzet.Ik ken een jongen die de basisschool heeft gehaald en een MAVO-advies kreeg.Eenmaal daar bleek dat het helemaal niet ging. Hij zat ook in de wedstrijdgroep van zijn atletiekvereniging. Wat bleek na twee jaar worstelen? Hij had een beneden gemiddeld IQ. Hij ging naar praktijkonderwijs en op zijn atletiekvereniging ging hij  naar een speciale groep.Hij ging werken in een broodjeszaak en daarnaast trainde hij voor zijn wedstrijden. 

Inmiddels is deze jongen een topsporter en is een keer Nederlands kampioen verspringen geweest bij de valide sporters. Ook is hij wereldkampioen verspringen geweest bij de para-atletiek en heeft hij meegedaan in Rio bij de Paralympics.

Zo zie je maar iedereen kan wat van zijn leven maken op zijn eigen niveau.



Reacties

Populaire posts van deze blog

rekenen met het bareka-muurtje

weekendje Apeldoorn

de leystede