aan de teugel rijden
Het is een kick als je je paard aan de teugel krijgt. Je zit dan ineens veel beter. Maar hoe doe je dat? Dat is iets wat ik zelf zo niet kan uitleggen. Ik kan wel uitleggen wat aan de teugel is. Je paard buigt zijn hals mooi.Het is iets wat je op gevoel doet. Iedere ruiter is anders en ieder paard is anders. Je hebt ook ervaring nodig want je moet het voelen. Als je begint met paardrijden trek je zachtjes aan de linkerteugel om het paard naar links te laten gaan. Als je naar rechts wil trek je aan je rechterteugel en twee teugels betekent dat hij stilstaat.
Bij dressuur is dat anders. Je moet dan op je zit rijden, op twee teugels en zijn mond met rust laten.
Om het te leren heb je vier dingen nodig.
1.Een instructeur die jou stap voor stap aanwijzingen geeft hoe je het paard moet rijden.
2 Een voorwaarts paard. Dat paard gaat niet perse heel hard maar het paard heeft een goed tempo en reageert meteen op je benen. Als je drijft,reageert hij meteen. je kunt het vergelijken m,et een auto of een fiets. Als je stilstaat met eauto en je draait aan je stuur gaat de auto nergens heen. Als je heel langzaam fietst ga je slingeren en val je om.
3.Je hebt een soepel paard nodig. Om dat te bereiken moet je veel oefeningen doen met het paard. Je kunt slangevoltes rijden met 4 en 3 bogen, voltes,achten, een acht in een volte en door een s van hand veranderen. De proeven staan allemaal in een proevenboekje.
4 Tot slot heb je een goede , stabiele zit nodig. Je moet stil in het zadel zitten met een stille hand. Dit kun je bereiken door les van een instructeur en speciale zitlessen.
Het gaat echt wel lang duren om dit onder de knie te krijgen maar oefening baart kunst.


Reacties
Een reactie posten