motiverende gespreksvoering
Motiverende gespreksvoering pas je toe als je iemand wil motiveren om te stoppen met ongezond gedrag zoals bijvoorbeeld roken. Ze lijken ongemotiveerd om iets te veranderen en dus niet te helpen. Dit klopt meestal niet. Mensen zijn nooit ongemotiveerd om hun levensstijl te veranderen. Ze willen het beste maar ze vinden het ook moeilijk om iets aan hun gedrag te veranderen.
Motivatie van iemand onderzoeken
Je gaat eerst op zoek naar de eigen motivatie. Dat doe je door te vragen wat hij wil veranderen en hoe hij dat wil doen. Je vraagt naar zijn eigen wensen en gaat daarmee aan de slag. Laat hem eigen ideeen aandragen hoe hij wil veranderen. Je gebruikt zijn eigen kwaliteiten en mogelijkheden om ermee aan de slag te gaan. Voorbeeld : iemand krijgt door roken gezondheidsproblemen. Wat denk zij wat nodig is om het minder benauwd te krijgen.
Vijf fasen bij gedragsverandering
1: ontkenning. Hij zegt dat er niks aan de hand is. De nadelen wegen onvoldoende op tegen de voordelen.
2:overpeinzing:Hij gaat twijfelen. De nadelen worden nog wel weggewimpeld
3:beslissing: Hij ervaart de nadelige gevolgen van zijn gedrag en staat open voor hulp.
4:actie: Hij neemt actie zoekt hulp en verandert zijn gedrag
5:handhaving: hij stopt met het oude gedrag Er wordt nog wel even een vinger aan de pols gehouden.
gelijkwaardige relatie
bij motiverende gespreksvoering is er altijd sprake van een gelijkwaardige relatie en volwaardige acceptatie. iemand kan zich bijvoorbeeld schamen voor zijn gedrag. Als de ander het afkeurt kan hij ervan schrikken en durft er niet meer open over te vertellen. Dan kan je niet samen onderzoeken waarom hij niet wil veranderen.
Houding professional
-je accepteert de ander zoals hij is. Je keurt hem niet af ook zijn gedrag niet wanneer hij een terugval heeft.
-Je beweegt mee met de weerstand. Het is er . Het moet niet overwonnen worden maar onderzocht. Als je het begrijpt en respecteert zal het het snelste verdwijnen
-De ander heeft de regie. Jij kunt wel informatie geven maar niet veranderen. Het gaat niet om jou maar om de waarden , zorgen en beweegredenen van de ander zelf.
-Benader de ander positief en benadruk iedere poging om het gedrag te veranderen.
Wat je niet moet accepteren
overtreding van fatsoensnormen en de wet.
Een voorbeeld:
Felipe had verkering met een jongen in haar klas. Maar hij gebruikte drugs en verkocht het ook. Maar Felipe was verliefd en probeerde alles goed te praten. Ik ben kritische vragen gaan stellen zonder het af te keuren. Ze zag alles door een roze bril en dan praat je alles goed. Ik keurde haar verkering niet af maar ik wilde wel weten wat ze bij die jongen zocht.
Valkuilen motiverende gespreksvoering
- Je vindt het zo belangrijk dat de ander zijn gedrag aanpast dat je gaat sturen
-Je denkt dat je de ander moet redden. Je zet hem in de slachtofferrol en ondermijnt zijn vertrouwen in zijn eigen kunnen. Gedragsverandering moet van de ander komen.
-Je bent zo begaan in het verhaal van de ander dat je jezelf erin verliest. Je moet natuurlijk wel luisteren maar niet alleen luisteren en volgen. Emphatie is goed maar overdreven symphatie helpt niemand.
-Je overvoert de ander met informatie. Als hij hier geen boodschap aan heeft of hij is er nog niet klaar voor kan dat weerstand oproepen.
Voorbeeld:
Annie heeft overgewicht. Daardoor kan ze haar werk niet goed doen. Ze wil er niet over praten. Ze zegt dart er wel dikkere mensen zijn dan zij. En daarmee is de kous voor haar af. Maar haar werkgever wil haar ontslaan als ze haar gedrag niet verandert. Haar begeleidster gaat in gesprek met haar. Ze onderzoekt Annie´s motivatie om te werken en stelt hierover vragen. Wat is leuk en wat niet? Hoe komt dat? Wat zou ze hieraan willen doen? Wat heeft ze hiervoor nodig?
Reacties
Een reactie posten