motiverende gespreksvoering

 Motiverende gespreksvoering pas je toe als je iemand wil motiveren om te  stoppen met ongezond gedrag zoals bijvoorbeeld roken. Ze lijken ongemotiveerd om iets te veranderen en dus niet te helpen. Dit  klopt meestal niet. Mensen  zijn nooit  ongemotiveerd om hun levensstijl te veranderen. Ze willen het beste maar ze vinden het ook moeilijk om iets aan hun gedrag te veranderen.

Motivatie van iemand onderzoeken

Je  gaat eerst op zoek naar de eigen motivatie. Dat  doe je  door te vragen wat hij wil veranderen en hoe hij dat wil doen. Je  vraagt naar zijn  eigen wensen en gaat  daarmee aan de slag. Laat hem eigen ideeen aandragen hoe hij wil veranderen. Je  gebruikt zijn eigen kwaliteiten en mogelijkheden om ermee aan de slag te gaan. Voorbeeld : iemand  krijgt door roken gezondheidsproblemen. Wat denk zij wat nodig is  om het  minder benauwd te krijgen.

Vijf fasen bij gedragsverandering

1:  ontkenning. Hij zegt dat er niks aan de hand is. De nadelen wegen onvoldoende op tegen de voordelen.

2:overpeinzing:Hij gaat  twijfelen. De nadelen worden nog wel weggewimpeld

3:beslissing: Hij ervaart  de nadelige gevolgen van zijn gedrag en staat open voor hulp.

4:actie: Hij neemt actie zoekt hulp en verandert zijn gedrag

5:handhaving: hij stopt met het oude gedrag Er wordt nog wel even een vinger aan de pols gehouden.


gelijkwaardige relatie

bij motiverende gespreksvoering is er altijd sprake van een gelijkwaardige relatie en volwaardige acceptatie. iemand kan zich bijvoorbeeld schamen voor zijn gedrag. Als de ander het  afkeurt  kan hij ervan schrikken en durft er niet meer open over te vertellen. Dan kan je niet samen onderzoeken waarom hij niet wil veranderen.


Houding professional

-je accepteert de ander zoals hij is. Je keurt hem niet  af ook zijn gedrag niet wanneer hij een terugval heeft.

-Je beweegt mee met de weerstand. Het  is er . Het  moet niet  overwonnen worden maar onderzocht. Als je het begrijpt  en respecteert zal het  het snelste verdwijnen

-De ander heeft de regie. Jij kunt wel informatie geven maar niet  veranderen. Het  gaat niet  om jou maar om de waarden , zorgen en beweegredenen van de ander zelf.

-Benader de ander positief en benadruk iedere poging om het  gedrag te veranderen.

Wat je niet  moet accepteren

overtreding van fatsoensnormen en de wet.

 Een voorbeeld:

Felipe had verkering met een jongen in haar klas. Maar hij gebruikte drugs en verkocht het ook. Maar  Felipe was verliefd en probeerde alles goed te praten. Ik ben kritische vragen gaan stellen zonder het af te keuren. Ze  zag alles door een roze bril en dan praat je alles goed. Ik keurde haar verkering niet  af maar ik wilde wel weten wat ze bij die jongen zocht. 


Valkuilen motiverende gespreksvoering

- Je  vindt het  zo belangrijk dat de ander zijn gedrag aanpast dat je gaat sturen

-Je  denkt dat je de ander moet redden. Je  zet hem in de  slachtofferrol en  ondermijnt zijn vertrouwen in zijn eigen kunnen. Gedragsverandering moet  van de ander komen.

-Je  bent zo  begaan in het  verhaal van de ander dat je jezelf erin verliest. Je moet  natuurlijk wel luisteren maar niet alleen luisteren  en volgen. Emphatie is  goed maar overdreven symphatie helpt niemand.

-Je  overvoert de ander  met informatie. Als hij hier geen boodschap aan heeft  of hij is er nog niet klaar voor kan dat weerstand oproepen.


Voorbeeld:

Annie  heeft overgewicht. Daardoor kan ze haar werk niet  goed doen. Ze wil er niet over praten. Ze  zegt dart er  wel dikkere mensen zijn dan zij. En daarmee is de kous voor haar af. Maar haar werkgever  wil haar ontslaan als ze haar  gedrag niet verandert. Haar begeleidster gaat in gesprek met haar. Ze onderzoekt  Annie´s motivatie om te werken en  stelt hierover vragen.  Wat  is leuk en wat niet? Hoe komt dat? Wat  zou  ze hieraan willen doen? Wat heeft ze hiervoor nodig?


Reacties

Populaire posts van deze blog

rekenen met het bareka-muurtje

paardrijden op een westernmanege

drumles