gespreksdoel
Het gespreksdoel zegt iets over wat je in een gesprek wil bereiken.
Dit is vooral belangrijk bij zakelijke gesprekken. Bij een adviesgesprek is het adviseren, je gaat kennis uitwisselen. Bij een evaluatiegesprek kan het doel zijn het afstemmen van het gedrag van een stagiaire..
Je hebt dus kennisdoelen, houdingsdoelen en gedragsdoelen.
,
Kennisdoel
Doel is wat wil je van de ander weten? Je wisselt dus kennis uit. bijvoorbeeld: informatie, ideeen, standpunten en afspraken.
Ik wilde aan mijn portfolio werken. Ik had informatie nodig maar ik wist niet waar ik die vandaan moest halen. Ik vroeg een gesprek aan en bereidde het gesprek voor met deze vragen.;
Wat weet ik al? Wat wil ik weten? wat wil mijn gesprekspartner weten?
IK had het gesprek goed voorbereid en beiden wisten we wat we wilden weten.
Bij een gesprek met een houdingsdoel wil je de de houding en gevoelens van de ander beinvloeden. Je wil je gesprekspartner overtuigen van iets of zijn mening veranderen.
Een voorbeeld:
Tom werkt in een AZC De 15 jarige Sifan zit hier sinds twee weken. Ze maakt een sombere indruk. Ze geeft aan dat ze zich verveelt. In een gesprek vertelt Tom dat Sifan beter mee kan doen aan activiteiten. Dan kan ze contact maken met andere mensen.
Tom bereidt zich voor met de volgende vragen
-welke mening wil ik beinvloeden met dit gesprek
-Welk gevoel wil ik achterlaten bij Sifan?
-Waar wil ik Sifan van overtuigenTom bereidt zich voor op het gesprek met het gewenste resultaat. Sifan krijgt sportschoenen en wordt lid van de plaatselijke atletiekvereniging.
Vijftien jaar later wint ze Olympisch goud op de Marathon voor Nederland.
Een gesprek met een gedragsdoel heeft het doel om iemands gedrag te veranderen.
Hakim werkt in een GGZ instelling. Vandaag heeft hij een functioneringsgesprek. Bij de medewerker is hem een paar dingen opgevallen. Dit wil hij bespreken.
Vragen hierbij zijn: Welk gedrag zie ik bij de medewerker
Welk gedrag wil ik zien bij de medewerker
Reacties
Een reactie posten