feedback
ik ga ee samenvatting maken over war i allemaal heb geleerd.
allereerst heb ik geleerd wat een referentiekader is.Dit is een geheel van normen en waarden. Dit referentiekader wordt gedurende het leven gevormd door alles wat je tijdens het leven meegemaakt. Het wordt onder andere beinvloed door opvoeding, leefsituatie. Dit werkt mee aan d manier waarop iemand heeft geleerd om met anderen om te gaan.
Kom vandaag nog lang voor een vrijblijvend advies!
Dit communicatiedoe wordt nagestreeft:
Met deze uitspraak wil de zender motiveren/activeren
De toon van iemands stem is een voorbeeld vanpara-verbale communicatie
Ik heb ook veel gelezen over het kernkwaliteitenmodel van Daniel Orfman. Het heeft vier hoofddelen.
Het is een hulpmiddel om eigenshappen te beschrijven. Het helpt om het bewiste deel, de uitdagingen, de valkuilen en de manier van communiceren met de anderen
Op betrekkingsniveau vertelt elke boodschap iets over
1 hoe je jezelf ziet (zelfdefinitie)
2 hoe je de ander ziet
3hoe je de onderlinge realtaies ziet ( (realtiedefinitie)
Met een gelijkwaardige relatie wordt bedoeld dat de grwsprekpartner een even hoge status macht en verdient evenveel respect. In de communicatie gelden dezelfde regels.
In een ongelijkwaardige relatie heeft de een een hogere status of positie dan de ander. In de communicatie is dit niet gelijk. Degene met de hoogste positie mag meer zeggen dan degene met de lagere positie.
In Nederland betekent met ons hoofd knikken ja. In Bugarije betekent met het hoofd knikken nee. Dit kan leiden tot misverstanden in een gesprek. Er kan dan sprake zijn van semantische ruis. Het is een verstoring in de communicatie doordat je de taal van de ander niet begrijpt. Met taal worden zowel gebaren als woorden bedoeld.
Volgens Schulz von Thus heeft elke boodschap vier aspecten. Dit zijn het inhoudelijk aspect, relaltioneel aspect, expressief aspect, appellerend aspect
Het aspect dat gaat over het verzoek van de luisteraar heet het appellerende aspect.
Ik heb in de leerstof maar leifst 12 valkuilen van actief luisteren gevonden.
- waarschuwen, dreigen
-vermanen, preken
-adviseren,suggesties doen
-oordelen,bekritiseren,beschuldigen
-prijzen.ermee eens zijn
-interpreteren,analyseren,diagnose stellen
geruststellen, troosten
-Uit de weg gaan,afleiden,over iets anders praten
-bevelen,dirigeren,commanderen
-de les lezen,beleren,argumenten anvoeren
-schelden,belachelijk maken
-doorvragen,ondervragen
parafraseren is een belangrijke gespreksvaardigheid omdat je hiermee kunt controleren of je de ander goed hebt begrepen. Het onderwerp van het gesprek wordt er helder door.
¨Als u deze taak opnieuw mocht doen, hoe zou u deze taak dan aanpakken?´ Er is hier sprake van een reflecterende vraag. Hiermee laat je de ander nadenken over zijn eigen situatie, gevoel of rol.
Dit is niet zo´n fijne feedback:Je hebt weer niet opgeruimd, wat ben je toch een romelkont,´
Je kunt dit ok fijner zeggen: Ik zie dat het niet si ogeruimd en daar baal ik van. Kunnen we agspreken dat we dit morgen hebben opgeruimd?´
Reacties
Een reactie posten