Koken voor en door motorrijders is het dus niet. Motorkoken is koken op de motor van je auto. Het motorkoken beleefde zijn hoogtijdagen in de jaren zestig. Amerikaanse chauffeurs bakten dikke biefstukken en hamburgers op het bloedhete motorblok van hun auto of pick up truck terwijl ze over het asfalst van de - toen nog gloednieuwe - highways raasden.
Het belangrijkste gereedschap voor de motorkok is aluminiumfolie. Hoe steviger, hoe beter. Alle ingrediënten worden daarin ingewikkeld en dan pas op het motorblok gezet. Goede werkhandschoenen zijn ook een must: handig om de zeer warme pakketten uit de motor te halen.
De ideale motormaaltijdenvelop maak je in drie stappen:
Leg het eten in het midden van een vel aluminiumfolie. Vouw het folie om het eten heen zodat er niks uitdruipt.
Dit heb je nodig
Papieren bordjes en wegwerpbestek.
Snijplank.
Een paar scherpe messen.
Een paar kommen.
Een garde.
Een maatbeker.
Keukenkruiden en bakboter.
Aluminiumfolie.
Werkhandschoenen.
Zakmes met blikopener.
Drinken,
Wetties/ pakje natte handdoekjes en servetten.
De kooktijd wordt uitgedrukt in kilometers. Twijfel je aan het succes? Stop dan ongeveer om het kwartier om polshoogte te nemen.
Vouw de uiteinden van de folie over het eten zodat het een pakketje wordt. Zorg dat de folie het eten raakt en de uiteinden elkaar overlappen.
Sluit het pakketje door de open zijkanten naar het midden toe op te rollen.
Dit gingen we met de oudste kinderen doen.
Het eerste wat we gingen doen was een recept uitzoeken.
Alles snijden en in de folie vouwen. Dan in de motor en dan gaan rijden.Ieder kwartier even het eten controleren en klaar is je eten.
Ik was geïnspireerd door de workshop
motorkoken op de Nationale Jamboree 2008 en op het boek Motorkoken voor beginners van Bob van Laerhoven en Olivier Ellen.
We hadden oudere auto zonder al te veel plastic. We konden bij de hete delen.
Diego ging eerst een stuk rijden met de auto. Toen gooide hij een beetje water in de motorkap. Wat ging sissen was het heetse.
De thermometer in je dashboard laat niet de temperatuur van je eten zien, maar die van de vloeistof in de motor.
Een geruststellend woord voor wie er niet aan durft te beginnen: motorkoken is niet gevaarlijk. Het verspreidt geen vies geurtje, is niet ongezond en kan je auto niet beschadigen. Al gelden die geruststellende woorden natuurlijk enkel en alleen als je alles volgens de aanwijzingen doet en er zich geen “ongelukken” voordoen.
Verspreid motorkoken een vies geurtje?
Tenzij je gerechten aanbranden, zouden motormaaltijden geen onaangename geuren mogen verspreiden. Het kan wel gebeuren dat je tijdens het opwarmen van gerechten met zuurkool of kruidenboter luchtjes opmerkt. Raak hierdoor niet in paniek! Zolang je geen brandlucht ruikt, verloopt alles volgens plan
Is motorkoken ongezond?
Wie logisch nadenkt, zou moeten weten dat de hitte van een motorblok veel gezonder is dan houtvuur, barbecue of microgolf. Bij de bovenstaande manieren om te koken komen schadelijke dampen, gassen of straling vrij. Bij motorkoken wordt er alleen met warmte gewerktKunnen vloeistoffen zoals olie en benzine mijn maaltijd vergiftigen? Als je auto geen technische mankementen heeft, lopen al deze giftige stoffen netjes door slangetjes en leidingen. Hierdoor komen ze niet in aanraking met de etenswaren en kan er van voedselvergiftiging geen sprake zijn
Zijn uitlaatgassen gevaarlijk?
De dampen die tijdens de verbranding van benzine of diesel vrijkomen zijn giftig. Gelukkig worden ze door een buizensysteem onder de motorkap vandaan gehouden en via de uitlaatpijp het luchtruim ingeblazen om daar de ozonlaag aan te tasten. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over de schadelijke invloed van uitlaatgassen op je motormaaltijd. Tenzij je natuurlijk op het briljante idee komt een beenham te gaan roken door hem tijdens het autorijden voor je uitlaatpijp te laten bengelen
Kan motorkoken je auto beschadigen?
Wie ervoor zorgt dat er geen voedselresten tussen de bewegende delen van de motor komen en de wirwar van rubberen slangen en draden niet los prutst of verplaatst, zou geen hinder mogen ondervinden tijdens dit culinaire uitstapje. Wees echter waakzaam en houdt je dashboard goed in de gaten. Bij de minste foutmelding of sputtergeluiden, zet je je auto aan de kant en bel je de wegenwacht met de mededeling dat er een kotelet in je carburator vastzit.
Boter op de motor?
Om te bakken of te braden heb je vetstof nodig. Wees niet te kwistig met boter of olie. Het goedje zo uit je aluminium pakket kunnen druipen en direct op het hete staal van de motor terecht komen. Gevaarlijk is het niet, maar de onaangename geur zal je er wel bij moeten nemen.
Veel kinderen werken met Bareka. Dit is een online toets- en oefenprogramma waarmee de kinderen oefenen op het automatiseren en memoriseren van sommen. Het is ontwikkeld door Bandstra Speciaal Rekenadvies. Leren rekenen is een opeenstapeling van kennis en vaardigheden. Als symbool hebben ze de rekenmuurtjes ontwikkeld. Op deze manier bouwen de kinderen aan hun rekenontwikkeling. Na de instaptoets kan het kind zelf kiezen met welke steentje uit de rekenmuur hij aan de slag gaat. Alle sommen van het steentje (bijv. plussommen tot 10 worden, verdeeld over vier rondjes, geoefend. Na het oefenen krijgt het kind feedback op piwer en snelheid. Het kind ziet welke sommen in dit rondje zijn geoefend, of ze goed of fout waren en hoe vlot de antwoorden zijn gegeven. Na deze feedback volgt de terugkoppeling van de sommen van het betreffende steentje. Aan de kleuren van de steentjes kun je zien welke sommen nog fout of te langzaam zijn gemaakt. Sommen, die nog niet goed en vlot word...
We zijn dit carnavalsweekend naar Apeldoorn geweest want er waren atletiekwedstrijden. Maar we wilden ook de stad zien dus na mijn wedstrijd zijn we Apeldoorn ingegaan. Het was mooi weer maar wel ontzettend koud. Er was een groot marktplein waar we de auto hadden geparkeerd. Vanaf die plek zijn de de winkelstraatjes gaan verkennen. We kwamen bij de ANWB. Daar kochten we een pet. Daarna zijn we verder gewandeld. We hebben koffie gedronken bij de HEMA en toen gingen we verder kijken. We kwamen een M&S mode tegen waar ze wel maat 38 hadden. Ik werd hier heel blij van want ik ben gek op de mode van M&S. We zijn nog een grote Intertoys in geweest en verder zagen we veel leuke hobby winkels. We hebben een paar uur rondgelopen. Toen gingen we naar het hotel terug. Op TV waren de olympische spelen en we keken nog een stukje. Toen gingen we eten in het restaurant. De mensen waren allemaal erg aardig. We aten soep, een Hollandse hot dog en een dame blan...
de Leystede is een school waar alleen kinderen uit de brugklas komen. Het heeft alle niveaus binnen het vmbo en vier beroepsrichtingen in huis. De kinderen worden goed begeleid. Dat komt omdat de onderbouw kleine klassen heeft. En iedereen heeft zijn eigen mentor. Die houdt in de gaten of alles goed gaat of hij ergens hulp bij nodig heeft. Het gebouw geeft alles in huis. Prachtige leslokalen,studieruimtes, een bibliotheek en laptops. Maar ook 3D printers, een horecakeuken met inductieplaten en een klaslokaal in kantoorsetting. Daar kunnen de kinderen een webwinkel bouwen. De kinderen staan midden in de maatschappij van nu.
Reacties
Een reactie posten