feedback ontvangen
Zowel feedback geven als feedback krijgen is moeilijk.
Als Jan iets over de schoenen van Carla zegt:
Jan: wat heb je praktische schoenen aan
Bettie: o vind je ze lelijk soms
of
Jan: Wat heb je praktsche schoenen aan
Bettie: ja ze zijn heel handig en ze lopen erg lekker op het werk hier.
In het eerste geval denkt Bettie dat Jan de schoenen vast lelijk vindt. Jan zal haar de volgende keer niet meer zo snel een compliment geven . Maar in het tweede geval vat Bettie het complimentgoed op en reageert ze er goed op.
Negatieve feedback:
je kunt je aangevallen voelen maar let bij negatieve feedback hier op:
-beschouw het als een tip
-denk na ovr wat er gezegd en en of de kritiek wel terecht is
-vraag opheldering als je de kritiek niet helemaal begrijpt
-ga niet in de verdediging en ga niet vertellen waarom maar het is belangrijk dat je er iets mee doet.
-neem e ander serieus, feedback is waardevol
-maar afspraken over hoe je je gedrag gaat verbeteren
Bijvoorbeeld:
er zijn 2 onderwijsassistenten. De een doet vooral de kinderen en de ander moet veel huishoudelijke klusjes doen. Ze vindt dat neit leuk meer en zegt: Ik zou het prettig vinden als we het werk afwisselen. Ik ben meestal bezig met de klusjes terwijl jij met de kinderen werkt. Kunnen we het werk niet beter verdelen?
Je kunt denken of de collega gelijk heeft, is ze inderdaad veel met kinderen bezig en laat de de andere collega de klusje doen? Makkelijk is als je verklaart dat je dacht dat het niet zo veel uitmaakt en dat de andere collega het niet uitmaakt maar beter en moeilijker is dat je een plan aar maken dat alles echt eerlijk is verdeeld
Reacties
Een reactie posten