feedback ontvangen

 Zowel feedback geven als feedback krijgen is moeilijk.

Als Jan iets over de schoenen van Carla zegt:

Jan: wat heb je praktische schoenen aan

Bettie: o vind je ze lelijk soms


                      of

Jan:  Wat heb je praktsche schoenen aan

Bettie: ja ze zijn heel  handig en ze lopen erg lekker op het werk hier.



In het eerste geval  denkt Bettie dat Jan de schoenen vast lelijk vindt. Jan zal haar de volgende keer niet meer zo snel een compliment geven  . Maar in het tweede geval vat Bettie het complimentgoed op en reageert ze er goed op.


Negatieve feedback:

je kunt je  aangevallen voelen maar let  bij negatieve feedback hier op:

-beschouw het als een tip

-denk na  ovr wat er gezegd en  en of de kritiek wel terecht is

-vraag opheldering als je de kritiek niet helemaal begrijpt

-ga niet in de verdediging en ga niet  vertellen waarom maar het is belangrijk dat je er iets mee doet.

-neem e ander serieus, feedback is waardevol

-maar afspraken over hoe je je gedrag gaat verbeteren




Bijvoorbeeld:

er zijn 2 onderwijsassistenten. De een doet vooral de kinderen en de ander moet veel huishoudelijke klusjes doen. Ze vindt dat neit leuk meer en zegt: Ik zou het prettig vinden als we het werk afwisselen. Ik ben meestal bezig met de klusjes terwijl jij met de kinderen werkt. Kunnen we het werk niet beter verdelen?


Je kunt  denken of de collega gelijk heeft, is ze inderdaad  veel met kinderen bezig en laat de de andere collega de klusje doen? Makkelijk is als je verklaart dat je dacht dat het niet zo veel uitmaakt en dat de andere collega het niet uitmaakt maar beter en moeilijker is dat je een plan aar maken dat alles echt eerlijk is verdeeld


Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag