feedback op inhouds en betrekkingsniveau
Je kunt feedback op 2 manieren geven en wel op inhoudsniveau en betrekkingsniveau.
Inhoudsniveau betekent dat je het over de inhoud van de boodschap hebt.
En betrkkingsniveau betekent dat je het over de manier hoe de boodschap wordt gebracht.
De verstandshouding tussen de zender en de ontvanger speelt hier een crucuale rol maar ook de belangen zijn heel belangrijk,
Als een collega die je erg aardig vindt jou een voorstel doet zou je dat eerder doen dan bij een collega die je niet mag.
Een voorbeeld:
De vergadering begint over tien minuten. Je kunt iemand op 2 manieren erop attenderen dat er een vergadering is:
Je loopt door de gang en ziet een nieuwe collega nog achter haar bureau werken. Je zegt dan: He Olcey, over 10 minuten begint de vergadering, loop je met me mee?
Of
Je rent gehaast door de gang want je wil op tijd zijn. In de klas naast je zijn twee collega´s nog gezellig aan het kletsen en aan het lachen. Je tikt op je horgole en zegt: Bijna 3 uur hoor, vergaderen!
De inhoud van de boodschap is hetzelfde: het is om 3 uur vergadering.
Alleen de manier waarop hij gezegd wordt is anders. Olcey weet het nog niet en ze neemt haar mee. De andere collega´s zijn misschien vaak te laat en ze zegt hun eigenlijk dat ze nu niet te laat moeten komen.
Reacties
Een reactie posten