valkuilen bij actief luisteren

Actief luisteren vraagt concentratie en zelfbewustzijn. Tijdens het luisteren schieten er gedachten, meningen en oplossingen door je hoofd. Dat kun je beter niet zeggen, het gaat nu niet om jou.

Dit zijn de twaalf valkuilen.
Waarschuwen, dreigen: dat is gevaarlijk
Vermanen, preken:dat was niet zo slim 
Adviseren, suggesties doen :als ik jou was
Oordelen, bekritiseren, beschuldigingen: dat had je beter niet kunnen doen
Prijzen, ermee eens zijn: wat goed van je
Interpreteren, analyseren, diagnose stellen: volgens mij is ze gewoon jaloers
Geruststellen, troosten: het komt wel weer goed
Uit de weg gaan, afleiden, over iets anders beginnen: zullen we wat leuks doen
Bevelen, dirigeren, communiceren: dat moet je echt nooit meer doen
De les lezen,beleren, argumenten aanvoeren: dat heb ik al zo vaak gezegd
Schelden, belachelijk maken: jeetje van welke planeet ben jij
Doorvragen, ondervragen:leg het nog een m een uit hoe het zit 
Een voorbeeld:
Kim komt later dan normaal de bso binnenstormen en gooit de bak stiften van tafel. De pedagogisch medewerker wil haar een uitbrander geven maar ze bedenkt dat er iets gebeurd kan zijn op school. Ik zie dat je boos bent,begint hij
 Die stomme juf.roept Kim. Kom eens bij me zitten en vertel eens wat er gebeurd is...

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag