luisteren

Luister je wel? Heb jij nu gehoord wat ik probeer te zeggen? Begrijp je wat ik wil vertellen? Goed luisteren is een kunst en een belangrijke vaardigheid voor professionals in het pedagogisch werkveld. Niet alleen om goed contact op te kunnen bouwen met kinderen, maar ook met de collega’s van je school en met collega’s van andere scholen; samen willen jullie tenslotte het beste voor de kinderen en het is belangrijk om ze goed te leren kennen en vertrouwen op te bouwen. Actief luisteren betekent dat je niet alleen in stilte hoort wat de ander te zeggen heeft; het is belangrijk om door te kunnen vragen als iemand iets belangrijks vertelt, zodat je kunt nagaan of je het verhaal van de ander wel goed interpreteert. Een ander onderdeel van actief luisteren is samenvatten. Door aan het eind van een verhaal zelf een korte samenvatting te geven, kun je nagaan of het verhaal klopt en compleet is.
Een ander belangrijk element in het werken als professional is het omgaan met feedback. Het is waardevol om zowel goed feedback te kunnen geven als te kunnen ontvangen. Aan het geven van goede feedback zijn een aantal regels verbonden, zoals het gebruik van de ik-vorm en het kiezen van het juiste moment om feedback te geven. Hierover ga ik de volgende serie blogs schrijven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag