een sterrekijker maken

Ik wilde Diego en Felipe´s  kennis van de sterren en planeten vergroten en zich  tegelijkertijd laten verdiepen in de techniek achter een sterrenkijker. Ik wilde ze ook laten samenwerken. De vriendin van Diego en nog iemand anders deden ook mee.

Ze zijn slim genoeg dus ik ging ze niks voorkauwen, maar ik wilde ze  inspireren tot het maken van een geweldige sterrenkijker. Dit heb je niet in een avond voor elkaar.Maar het is een geweldig project  om er een aantal weken mee aan de slag te gaan.
Eerst planden we een bezoek aan een sterrenwacht en aan een planetarium. Daar konden ze op een heldere nacht eens uitgebreid naar boven.Ik vond het  heel interessant dus ik was ook meegegaan om ze te ondersteunen.
Bij de sterrenwacht  konden ze al vertellen hoe ze een sterrenkijker konden maken. Maar op internet en in de bibliotheek hebben ze ook gezocht en veel gevonden.
De eerste stap die de kinderen (jongeren) kregen was een werkplan te maken.
Ik schafte de materialen aan die ze nodig hadden ( ze moesten zelf de boodschappenlijst aanleveren) en toen konden ze beginnen met  het bouwen en sleutelen. met bouwen en sleutelen
Ze  zijn naar de sterrenwacht in Hoeven geweest en naar  het planetarium in Dordrecht.
Het bestuderen en maken van een sterrenkijker was een project dat een aantal weken  in beslag nam.
Ze waren fanatiek vooral Diego Felipe en zijn vriendin waren  erg fanatiek en staken elke minuut die ze hadden in het project. 
De goede sterrenkijker was een absolute aanwinst voor het hele gezin. Ze maakten  met zijn drieen een geweldig cadeau voor jaren. Hij heeft een prachtige plek gekregen bij het  dakkapel.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag