casus


Ik liep laatst hier tegen aan.

 Op de groep waar ik werk, is sinds kort student Marije gestart met haar stage. Ze mag onder toeziend oog meewerken op de groep en helpen bij de verzorging en het uitvoeren van activiteiten. Marije heeft duidelijk plezier in haar stage: ze uit zich enthousiast naar de kinderen toe en pakt alle klusjes die ze krijgt aangereikt aan.

Het kost haar echter moeite om het overwicht op de kinderen te houden. Ze praat met zachte stem en treedt als dit nodig is niet zo kordaat op, waarschijnlijk uit onzekerheid de harmonie te verstoren. Het is echter wel belangrijk om op bepaalde momenten de aandacht van de kinderen te vragen, bijvoorbeeld als ze iets doen dat echt niet mag.

Steeds als ik Marije kort wilt aansporen wat kordater op te treden, merk ik dat ze het lastig vindt om de aandacht voor de kinderen te verleggen naar aandacht voor mijn verhaal. Ze blijft langs mij heen de kinderen volgen en als er een kind aan haar been trekt, onderbreekt ze direct het gesprek om het kind aandacht te geven. Op deze manier is het moeilijk om Marije wat extra aanwijzingen te geven.


Oplossingen voor dit probleem  zijn:


Een gesprek zonder ruis:


Ik kan Marije direct ’s morgens bij binnenkomst voorstellen om later op de dag een gesprek te plannen. Ik kan daarbij aangeven dat ik dit gesprek graag in een rustige ruimte wilt voeren, zodat er geen sprake is van afleiding door de kinderen.

Een oplossing of manier  waarop Marije kan oefenen om wat kordater op te  treden zonder dat ze zich ongemakkelijk voelt.

Ik kan aangeven dat het in haar toekomstig beroep belangrijk is om waar nodig kordaat op te treden. Ik kan eventueel voorbeelden geven hoe Marije dit kan aanpakken. Als ze het lastig vindt om haar stem te verheffen, kan ze ervoor kiezen om naar het kind of de kinderen toe te lopen, door haar knieën te zakken en hen te vragen om bij haar te komen. Ik kan samen afspreken dit over een paar dagen nog eens te bespreken, zodat ik Marije eventueel nog extra begeleiding kan bieden.


De naam heb ik verzonnen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag