zoek de lichtjes

We gingen met de grootste kinderen naar het bos, niet overdag maar ' avonds. We gingen met 6 kinderen. We gingen zoek de lichtjes spelen.Dii is leuk in een bos. We verdeelden de kinderen in twee groepjes met de leeftijden door elkaar.zo voelde iedereen zich veilig.Ik gaf aan  Diego en Irene en twee vrienden van hem vijf jampotjes met in elk potje een waxinelichtje. Aan het eind van vijf lange stokken werden de potjes met een touwtje opgehangen. Het groepje met de lampjes, de ‘lichtbewakers’, verspreidde zich in het afgesproken bos en stelde de lampjes verdekt op. Felipe,Lucia en Sergio kregen een lintje om hun arm en namen ieder een injectiespuit zonder naald mee, gevuld met water. Zij moesten proberen de waxinelichtjes te vinden en uit te spuiten. Wanneer een van de lichtbewakers het lintje van een arm afhaalde, dan moest dat kind zijn injectiespuit leegspuiten op de grond en teruggaan naar het beginpunt voor een nieuw lintje en een volle spuit.
We waren met 4 volwassenen. We zijn overdag eens in het bos zonder bomen geweest met de kinderen, dus ze kenden het bos.Aan de ene kant was het pad de grens en aan de andere kant stonden wij.
Ik had een half uur nodig om voor te bereiden.

Deze spullen had ik nodig 
  • Jampotjes.
  • Waxinelichtjes.
  • Vuur.
  • Wol om lintjes te maken.
  • Water.
  • Injectiespuiten, zonder naald.
  • Ik had ook kompassen meegenomen.
We speelden eerst een gewoon potje maar bij het tweede potje maakte ik van het spel een kompasspeurtocht door elk groepje bij een ander lichtje te laten beginnen. Ik gaf van daaruit het aantal graden op waarmee de kinderen het volgende lichtje konden vinden. De lichtjes hoefden nu niet meer uitgemaakt te worden. 
De kompasspeurtocht heb ik moeilijker gemaakt door ook een aantal ‘foute’ lichtjes toe te voegen, niet ver van de goede lichtjes. De kompasrichting moest  echt goed gevolgd worden. Ook vanaf de foute lichtjes werd de goede richting naar het volgende lichtje gegeven.
We dachten bij het gebruik van waxinelichtjes uiteraard aan de brandveiligheid.
E was geen "code droog" in het gebied  afgekondigd, want dan is er een stookverbod en is ook een spel met vuur verboden. Je kunt het ook spelen met zaklampen of break lights.
Het was jammer dat Irene en Felipe zo botsen,ze hadden weer ruzie tijdens het spel.Twee huilende kinderen is niet leuk, daarom zijn we overgegaan tot de kompas speurtocht.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag