mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

 Ik heb 25 jaar op de Oosterhoutse manege gereden- en veel paarden vond ik  ontzettend lief.


De allerbeste was Rockey, een eigenwijze draver. Hij was op stal wel heel lief en hij was lekker zachtm in de winter een beertje en in de zomer had hij een huid van fluweel. Maar hij vond andere paarden niet leuk en viel ze regelmatig aan. Toen ik hem nog niet zo goed aankon deed hij dat bij mij ook......totdat we een band kregen. Toen werd alles anders. Ik kon er mee lezen en schrijven en hij deed alles voor mij. En het  was zo fijn dat Cor vaak vroeg of ik op Rockey wilde als hij vervelend was. Dan was het voor mij ook een uitdaging. Hij is op een afschuwelijke manier aan zijn einde gekomen, door vergiftiging.


Dynemyte, ook een draver heb ik gereden zolang hij er was. Hij was erg braaf net zo nu en dan zijn streken. Toen ik wat beter kon rijden vond ik die wel grappig, het was eens in  het half jaar dat hij wat minder braaf was. Toen hij een hersenbloeding kreeg heeft Joke hem opgeknapt en mocht ik hem revalideren. Dit was het allerleukste wat ik met paarden heb gedaan. Van een kwartiertje aan de hand stappen tot een heel les meedraaien met een galopje.


Wie ik ook mocht revalideren was Inette. Zij kwam niet door de rui heen en was ernstig verzwakt. Ik ben hem toen een paar keer per week helemaal borstelen en ik haalde er iedere keer een half paard af. Het paardje ging opknappen en hij zou weer een beetje mogen gaan open. We begonnen met een half uurtje stappen. Het werd opgebouwd naar een uur en we  redden het tot draf en galop. Het was anderhalf jaar hard werken maar ik had er weer een fijn  paard van gemaakt. Toen wide iedereen er weer op en was ik mijn fijne paardje kwijt. Helaas raakte hij toen weer kreupel.......


French was mijn wedstrijdpaard. Ik de stal en in de les was hij braaf. Ik het bos was het een racebeesten dan heb ik het nog niet over de wedstrijden. Gevlogen heb ik! Iedere keer probeerde ik het en iedere keer werd het een racepartij. Tot de keer dat Cees voorlees en met zijn lage stem hoooooooooooo riep. Ik werd rustiger dan French en bedacht dat ik mijn been op de singel moest leggen en toen ging hij in de volte. Sinds de tijd had ik hem onder controle en won ik er zelfs een keer mee. Ik haalde de L1......


Dan heb nog Appache, Jasper en Casanova maar daar maak ik een andere keer weer een blog over.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

optreden. op koningsdag