tips spelenderwijs letters leren.

 In mijn werkzaamheden begeleid ik een groepje die wat extra hulp kan gebruiken bij het lezen en flitsen van letters en woorden.

Ik doe dit 15 minuten per keer.

Nu heb ik al veel verschillende spelletjes gedaan.

1.Het spelletje Kaboem.
Je moet woorden op ijslolly stokjes schrijven en in een “ toverzakje “ doen.

2.Het vliegenmepperspel, 
Je roept een letter of een klank en het kind mept hem zo snel mogelijk.

3.Ik legde ook wel eens letters in de gymzaal en liet ze dan zo snel mogelijk halen. Ik wil dit ook met woorden proberen.


4.Memory van woorden en letters of memory met plaatjes en woordjes

5.Lekker naar buiten.... Ik had letters en woorden op een kaartje gezet. Ze moesten 1 kaartje halen, dan rennen naar de overkant, ze moesten de woorden schrijven met stoepkrijt en dan terugrennen en de volgende aantikken.

6.Bingo. De letter of het woord noemen en als ze die hebben mogen ze daar een fiche opleggen 

7.Coöperatief mix en match
Ieder kind krijgt een letter, geeft een high five aan ander kind, hij vertelt welke letter hij heeft, hij ruilt en gat door naar de volgende. Als je met steeds twee dezelfde letters werkt dan match je op het eind, dus zoek je degene met dezelfde letter
8.. Je moet allel letters neerleggen. Eén kind zegt een letter,het andere kind wijst de letter aan. Of één kind wijst een letter aan en het andere kind zegt de letter.

9.Dobbelsteen lezen met rare stemmetjes. Gooi je 1 leest het kind met een heksenstem, 2 met de stem van de reus, en ga zo maar door tot de 6.

10.Ze kunnen ook liggend op de grond lezen en de tekst is dan onder de stoel geplakt.

11.Je kunt letters op de grond plakken en de kinderen erop laten springen.

12. Letters in een hoepel naar een andere hoepel laten brengen

13.Klanken of letters plakken op een sjoelbak. Raak! Dan moeten ze die klank zeggen. Mis? Dan moeten ze de andere 3 klanken zeggen. Alle kinderen hebben 3 schijven. Als alle kinderen zijn geweest moet je  snel 4 nieuwe klanken opplakken.

14.Je  kunt ook eens bij taalkanjers kijken

15.Klassement is ook een site met veel goede ideeën 

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag