Doorgaan naar hoofdcontent

grondsoorten kim

Ik ging met de kinderen een kimspel doen.Een kimspel is een verzamelnaam voor allerlei spelletjes waarbij je je zintuigen moet gebruiken. Het is vernoemd naar Kimball O'Hara, uit een boek van Joseph Rudyard Kipling. Deze Kimball, roepnaam Kim, werd opgeleid om spion te worden. Een onderdeel van z'n opleiding was observeren en onthouden. Er zijn veel spellen rondom dit verhaal. 

Mijn doel is om de kinderen l verantwoordelijk om te leren gaan met de aarde en het belang laten inzien van goede grond.

Ik heb het spelletje gedaan met de kleine kindjes.De kinderen mochten mee naar het laboratorium van Professor Plof. De kinderen kregen bij binnenkomst een witte jas aan. De professor had uit de tuin van zijn vrouw Rozemarijn verschillende monsters aarde,zand, potgrond en hydrokorrels genomen, maar hij was vergeten op te schrijven wat er in de potjes zat. Hij had potjes met hooi en zaagsel gekregen van Rebbel. En van Keet Kleur kreeg hij potjes met  grind en schelpen. De kinderen mochten voelen wat er in de potjes zat.Om het af te maken had ik ook een microscoop neergezet zodat ze de soorten grond konden bestuderen.. 




Het spel

Om de mooie planten in de jungle te laten groeien is een goede bodem nodig. De aarde bestaat onder andere uit verschillende grondsoorten. De ene grondsoort is heel fijn, terwijl de andere een grovere structuur heeft. De één kan meer water vasthouden dan de ander, zodat er verschillende planten op kunnen groeien. De structuur van de verschillende grondsoorten is goed te voelen met je handen.


 Voor de grotere kinderen maakte ik het iets moeilijker Om deed de verschillende grondsoorten in potjes per grondsoort 1 potje). ik noemde de verschillende grondsoorten die ik had op. Toen liet ik de grondsoorten zien door ze op mijn hand te schudden. Ik liet ze toen teruglopen in de potjes. Ik blinddoekte de kinderen en zette de kinderen op een rij. Ik nam één voor één de potjes en liet de kinderen stuk voor stuk met de hand in het potje voelen. Nadat ze allemaal hadden gevoeld mochten ze zeggen welke grondsoort het was.

Ik had 20 minuten nodig om alles te pakken

Dit had ik nodig:

  • Zandbakzand.
  • Geel zand.
  • Zwart zand uit de tuin.
  • Klei.
  • Humus (bovenste laag van de grond).
  • Potgrond.
  • Blinddoek voor elk kind.
  • Jampotjes.
  • Ik heb bij de antwoorden die ik kreeg gevraagd waarom de kinderen dachten dat het een bepaalde grondsoort was. Dus waarom het klei was en bijvoorbeeld geen geel zand. Ik gaf toen het goede antwoord.
  • Stiekem een potje modder er tussen was best grappig.
  • Ik heb na deze activiteit nog veel kimspelen gespeeld 
  • Grind was een onbekend woord voor de kleintjes. ik heb uitgelegd het je het  ook steentjes kunt noemen.
  • Ik heb erop gelet  dat de kinderen de potjes goed vasthielden. Toen een potje viel legde ik  het spel dan even stil en ruimde eerst de scherven op voordat iemand zich er aan kon bezeren.



Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag