tonijnlasagne met groene groenten

 Ik ging vandaag een italiaans ovenrecept maken. Eigenlijk stond die gisteren  op het menu maar ik had geen tijd om een lasagne te maken. Dat moet toch nog 35 minuten in de oven. Als je  de volgende dag geen tijd hebt om te koken kun je hem wel alvast klaarmaken en in de oven schuiven als je thuiskomt.  

 

dus toen ik wat was uitgerust ging ik aan de slag.


Di had ik nodig:

1 coiurgette

20 gran selderij

een blikje  princess tonijnstukken in zonnebloemolie

20 gram roomboter

20 gram bloem

200 ml halfvolle melk

125 gram ricotta

verse lasagne  all"uovo

225 gram diepvries tuinertwten

37,7 gram belegen kaas


Voor in de keuken had ik een ovenschaal nodig


voedingswaarde van dit gerecht is 695 kcal, 35 gram eiwit,72 gram koolhydraten, 28 gram vet  waarvan 17 gram verzadigd,  480  mg natrium en  8 gram vezels



Stap 1

Eerst zette ik de oven aan op 200 graden. Ik sneed de courgette  in blokjes en liet de tonijn uitlekken.


Stap 2


Toen ging ik de saus maken.Ik maakte de boter warm in het steelpannetje en deed er bloem bij. Dat roerde ik ongeveer 5 minuten  om totdat de bloem een  beetje bruin werd.  Dat heet roux ( Tijdens mijn tweede kookles heb ik dat leren maken). Daarna deed ik er  roerend de melk bij en dat moest ik 5 minuten laten koken. Toen haalde ik de pan van het  vuur, roerde er de  ricotta en selderij door en maakte het op smaak met peper en zout. Het was lekkere bechamelsaus geworden.


Stap 3

Eerst bedekte ik de bodem van de schaal met saus. Daarop gingen de bladen. Toen achtereenvolgens  de courgette, erwten, tomijn  en de saus. Dit patroom herhaalde ik een keer.  Bovenop lag nu de saus en daar strooide ik de kaas overheen. Het ging 35 minuten in de oven. Het was heerlijk.



Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag