SOAP methode

 Tijdens mijn bestudering van het hoofdstuk over rapporteren leerde ik over de SOAP methode.De SOAP-methode is een gestructureerde manier van rapporteren, die vaak wordt toegepast in de psychiatrie en de ouderenzorg. Het is een algemene methode en dus toe te passen bij elke welzijnsorganisatie. Het doel is het splitsen van de gesignaleerde informatie in vier delen, zodat het gerapporteerde overzichtelijk is en geen onnodige informatie bevat.

De letters van SOAP staan voor:

S = Subjectief, dit is de informatie van de cliënt of contactpersoon.

O = Objectief, dit is wat jij als professional hebt waargenomen.

A = Analyse, wat denk jij dat er aan de hand is op basis van S en O?

P = Plan, welke actie onderneem je op basis van de S, O en A

S Michael zei dat hij gepest werd door de hele groep

O Ik zag dat  Michael had gevochten met Ruud

A Michael is inderdaad onzeker omdat hij gepest word in de groep, nu had hij ruzie met  Ruud maar niet met de rest van de groep

P Ik ga met Michael praten en vertel hem dat de groep hem accepteert maar dat er  conflicten ontstaan dat je samen speelt. Vechten mag natuurlijk niet  en daat spreek ik Michael wel op aan maar Ruud ook.

Zoals je kunt zien, dwingt de SOAP-methode je direct tot de kern te komen. De beleving, de waarneming en interpretatie staan direct onder elkaar. Dit maakt het eenvoudig om de juiste actie in te zetten. De SOAP- methode is ook goed te koppelen aan de begeleidingsdoelen uit het begeleidingsplan.


Begeleidingsdoel: De blauwe vogels koken tijdens het  zomerkamp hun eigen maaltijd.

S Ik had een gesprek met de scoutinggroep, ze vinden het eten niet lekker. 

O Ze eten het eten niet op wat wij gekookt hebben.

A Ik denk dat ze  zelf  mee willen bepalen wat er gegeten gaat worden

P Ik ga een kookinsigne plannen waar ze  samen  leren koken. De eindtoets van het insigne is dat ze een menu samenstellen en dat  klaarmaken tijdens het zomerkamp

Wanneer je elke insigneopkomst op deze manier rapporteert over het koken, kun je het begeleidingsdoel eenvoudig evalueren en bijstellen. Je kunt er als team voor kiezen om de SOAP-methode structureel te gebruiken of tijdelijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag