rapporteren in het welzijnswerk

 Je werkt vel samen met andere mensen om kinderen te begeleiden. Rapporteren is daarbij  belangrijk. Je  doet  door verslag uit  te brengen op papier maar je kunt dingen ook vertellen.


Je hebt  verschillende doelgroepen voor wie je rapporteert. Intern rapporteren is verslag uitbrengen aan de collega's in dezelfde instelling. Op het  kinderdagverblijf rapporteer je  aan de collega's die op dezelfde groep staan.

Extern rapporteren doe je  aan mensen die aan hertzelfde doel werkt maar niet in dezelfde instelling. Denk aan een groot overleg.


Het  doel van  de rapportage bepaalt hoe je rapporteert. Je moet  voordat je begint dus eerst je doel bepalen. Vaak is dat informatieoverdracht. Zo kan het  team een goed beeld schetsen van het kind. Als je al veel weet weet je al een beetje hoe  je  dat kind gaat begeleiden.

Informatieoverdracht is belangrijk om

- betrokkenen te informeren. mensen die een kind intern en extern begeleiden hebben dezelfde informatie en  kunnen kde begeleiding op elkaar afstemmen.

- voor een goede doorgang van het werk.

Afspraken die gemaakt  zijn moeten duidelijk terug te vinden zijn. niets is vervelender voor een kind dat iedereen iets anders verwacht van het kind of afspreken weer ongedaan maakt.

-op tijd signaleren van problemen.

als je  regelmatig rapporteert kun je ontwikkelingen signaleren waar je iets mee moet. Zo hoeft een situatie niet  te verergeren.


Een voorbeeld ut mijn praktijk:

Toen ik stage liep in een instelling voor mensen met een verstandelijke beperkingen gebeurde er dit.

Ik was een week op vakantie geweest en toen ik de eerste dag om 7 uur begon praatte een collega mij  bij over de afgelopen nacht. Ik ging de rapportages lezen en toen las ik dat het niet goed ging met  Erik. Hij wilde niet meer gaan werken op de kinderboerderij en hij wilde  ook niet bij de anderen zitten tijdens het eten. Gisteren was de groep maar het strand geweest maar  daar is hij ook niet mee naartoe geweest terwijl hij het strand zo leuk vindt. Erik is ook vandaag weer ziekgemeld en ligt op bed terwijl hij geen lichamelijke klachten heeft. Ik ging achterhalen wat er aan de hand was.


Als er geen schriftelijk rapportage was geweest had ik gedacht  dat Erik gewoon een baaldag had maar door de schriftelijke rapportage weet ik nu dat er meer speelt. Ik ging eens op onderzoek uit.


Een rapportage is specifiek  gericht op de  doelen in een begeleidingsplan.

Het   doel van Wesley is dat hij ruzietjes in de klas niet oplost met  handen en voeten maar toepast wat hij bij Rots en Water heeft geleerd. Iedere dag wordt er alles over dit doel gerapporteerd zodat je de ontwikkeling kunt volgen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag