reflecteren volgens STARRT

STARRT staat voor situatie-taak-actie-resultaat-reflectie-transfer.
Het is een reflectiemethode.

Je gaat uit van een situatie bijvoorbeeld een uitstapje. Mijn taak is het regelen van vervoer en vrijwilligers. Die vrijwilligers moeten ook geïnstrueerd worden. Dat zijn de drie acties die ik moet uitvoeren.
Het resultaat was dat alles goed liep buiten dat er een kind wegliep omdat er te weinig begeleiding was. Ik moest reflecteren op mijn handelen. Ik nam hierbij mijn keuzes en verwachtingen mee. Ik heb mijn conclusies getrokken en onder andere besloten dat ik geen uitje maar organiseer als er niet genoeg begeleiding bij is 

De vragen van STARRT zijn
situatie: wat gebeurt er waar wanneer en wie waren er bij betrokken
Taak: wat was mijn taak welke mate verantwoordelijkheden had ik en wat werd er van mij verwacht
Actie: wat heb ik gedaan hoe heb ik het gedaan en wat was mijn inbreng
Resultaat: wat betekende mijn handelen voor de anderen en was het resultaat wat ik wilde
Reflectie: had ik bepaalde dingen kunnen voorzien en hoe voelde ik me hierbij
Transfer: wat betekent het resultaat van mijn handelen voor de volgende keer. Wat zijn de voordelen en nadelen. Welke kies ik?

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag