Reflecteren als kwaliteitszorg

Je kunt ook reflecteren om de kwaliteit te verbeteren en meer handelingsopties te ontwikkelen. Dit doe je met mensen van verschillende disciplines. Dit noem je een casusbespreking.


Zo ga je te werk.

Iedereen brengt een paar zinnen in.
De groep kiest een casus
De inbrenger bespraakt de casus maar vertelt de oplossing nog niet.
De groep bespeelt de handelingsopties met de voordelen en de nadelen.
De inbrenger hoort alles aan.
De inbrenger reageert op de mogelijkheden.
De inbrenger vertelt hoe hij gereageerd heeft
De inbrenger vertelt hoe hij de volgende keer gaat handelen.

Marije werkt in een buurthuis met vijf collega's. Iedereen heeft een paar activiteiten.Marije maakt het jaarprogramma en organiseert de kerstboom verbranding.
Die gebeurt op vijf januari. De brandweer is erbij want dat moet. Er wordt gluwein, chocomel en oliebollen geserveerd. Voor iedere kerstboom die de kinderen inleveren krijgen ze een lootje waarmee ze een prijs kunnen winnen. De midwinterhoornblazer maakt de muziek. Dit draaiboek wordt al jaren gehanteerd. Ze heeft de taken verdeeld en zelf heeft ze voor de brandweer gezorgd.
Maar het eten en drinken is er niet. Dat zou Daan doen maar die is ziek. Hij heeft het op de laatste dag willen regelen.
Bij de evaluatie krijgt Marije overal de schuld van. En inderdaad was zij eindverantwoordelijk maar Daan had moeten zeggen dat hij nog niets geregeld had. Er worden verbeterpunten opgesteld.
Marije vindt het vervelend. Ze denkt erover om deze taak aan iemand anders over te dragen. Kijken hoe die het doet.Maar eerst gaat ze met iemand van een ander buurthuis praten. Misschien krijgt ze tips om het goed te laten verlopen.....


Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag