wedstrijdkleding

 Soms ga ik op met paardrijden op wedstrijd. Ik ga vertellen wat ik dan graag. Ik heb een witte paardrijbroek die ik meestal aanheb. Ik heb ook een beige broek maar die hen ik als reserve. Ik heb een wit polootje.  Je mag alles dragen als je het maar van boven dicht  kan doen. Je   mag een plastron  dragen. dat is een soort sjaaltje. Het is mooi als je er een speldje op draagt. Mannen dragen gewoon een stropdas.



Over de bloes draag je een wedstrijdjasje. Je mag  zelf  kiezen welke kleur maar het mooiste vind ik zwart. Ik  heb zelf ook een  zwart jasje. Als je je  jasje en  broek schoon wil houden doe je een trainingspas aan over  je  broek en bloes. je  doet je  jasje  pas aan als je op het paard gaat.

Je draagt  rijlaarzen. Die mogen alle kleuren  zijn en  van alle materialen gemaakt zijn maar je mag  geen joppers en chaps dragen. Ik zorg altijd dat de laarzen goed gepoetst zijn.

Dan de  cap. Die mag ook elke kleur hebben maar het  is verstandig  dat je een goede veiligheidscap op hebt. Als je lang haar hebt  kun je  het in een knotje doen. je hebt mooie strikken met  een netje eronder  waar je je haar in kunt  doen.



Dan  moet je  handschoenen dragen. Bij officiele wedstrijden moeten die wit of creme zijn. Dan heb je  sporen. Omdat ik paradressuurruiter ben  mag ik die niet  dragen.

Je  hebt ook nog een zweep nodig. De zweep hoeft niet. Bij hete paarden is dat niet aan te raden.c

Bij springwedstrijden mag je altijd sporen en zweep dragen. Bij dressuur mag  je  tot en met L met een zweep rijden. Vanaf M mag het niet meer. Je  mag in de reguliere dressuurwedstrijden altijd sporen dragen maar vanaf de M moet je met sporen rijden.

Op de site van de KNHS vind je alles over wedstrijdkleding en andere informatie over  wedstrijden.

Als ik een paradressuurwedstrijd moet  doen, rijd ik hem uit mijn  hoofd. Ik teken hem dan uit op papier  net  zolang totdat ik de tekening in mijn hoofd heb. Dan gaat het prima.



Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag