observatieplan


Ik laat nu zien hoe je een plan maakt.ik heb de situatie verzonnen. Natuurlijk kom ik soortgelijke situaties wel tegen in de praktijk.
Een van de kinderen in de groep is de vierjarige Nora. Normaal gesproken is Nora een vrolijk, opgetogen lachebekje. Ze heeft eigenlijk overal plezier in en ze maakt veel contact met de andere kinderen. De laatste dagen laat Nora echter ineens ander gedrag zien. Ze wil niet meer met andere kinderen spelen en ze huilt steeds vaker. Waar ze voorheen overal graag aan meedeed, wil ze daar nu niets meer van weten. Het liefst zit ze de hele dag bij een van uw collega’s op schoot. Het is voor mij en mijn collega’s dus lastig om de situatie eens bewust van een afstand te bekijken
reden van de observatie
Nora ook laat ander gedrag zien. Ze speelt niet meer en heeft nergens zin in. 
observatiedoel
Kijken of er een reden is voor dit gedrag 
Observatievraag
Maakt  Nora contact met andere kinderen
Maakt Nora contact met de leidsters
Neemt Nora nog wel contact?
Wat valt er op 
Plan van aanpak
Ik doe een vrije observatie 
Plaats: het lokaal en de buitenruimte.
Situaties: binnenkomst, kring/gezamenlijk spel, tijdens het eten en tijdens vrijspelen.
Data en tijdstip: aankomende ma-di-do om 8.15 uur, 09.00 uur, 12.00 uur en 14.30 uur.
Evaluatiepunten
Vertoont Nora ander gedrag?
Wat valt op in haar gedrag?
Zijn er aanwijzingen voor de reden van Nora’s veranderde gedrag?
Zijn er kinderen met wie Nora wel contact maakt?

Als ik dit weet kan ik een plan maken om haar te helpen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag