observeren
In je werk moet je vaak observeren.
Waarnemen en observeren zijn twee verschillende dingen. waarnemen doe je altijd maar observeren doe je in verschillende situaties. Observeren doe je altijd doelgericht en met een bepaalde methode.
Je kijkt naar wie, wat waar, wanneer en waarom. Observeren gaat altijd over gedrag. Je gaat gedrag onderzoeken. Je mag bij observeren niet interpreteren, je moet letterlijk opschrijven wat je ziet. Je eigen mening doet er niet toe. het gaat alleen om de feiten.
Observeren doe je met een stappenplan.
Ik ga Jasmijn uit de blog over waarnemen, signaleren en interpreteren eens observeren. Het is een verzonnen situatie, het is niet echt.
De reden waarom ik Jasmijn ga observeren is dat ze zich anders gedraagt. Ze is stil en heeft minder contact met de andere kinderen.
Het doel is dat ik erachter wil komen of er redenen zijn voor het gedrag van Jasmijn.
De vraag die ik mezelf stel bij de observatie is: wat is de reden van het veranderde gedrag?
Wat ik ook wil weten is:
Wat is het contact tussen Jasmijn en de andere kinderen?
Hoe verloopt het contact tussen Jasmijn en de leiding?
Welke initiatieven onderneemt Jasmijn in het contact?
Zijn er bijzondere gedragingen bij Jasmijn?
Ik ga observeren via de vrije observatiemethode. Dat betekent dat ik opschrijf wat ik zie.
Ik observeer op de BSO
ik observeer tijdens het buitenspelen, tijdens het eten en bij binnenkomst.
Ik observeer 28-8 om 8 uur binnenkomst
30-8 om 12.30 uur eten
2-9 om 11 uur buitenspelen
De evaluatiepunten zijn: Is er ander gedrag? Zijn er bijzondere gedragingen? Zijn er aanwijzingen die op een reden duiden voor het andere gedrag?
Als ik op deze vragen antwoorden hebben gevonden kan ik Jasmijn helpen.
Reacties
Een reactie posten