fossielen uithakken

De kinderen hadden een boek gelezen waarin een skelet van een mososaurus werd gevonden. Het skelet is daar echt gevonden en het staat nu in Parijs.
Ik heb de kinderen gefopt en verteld dat er fosssielen in de zandbak lagen.
Er ging wel voorbereidingen aan vooraf. Ik gebruikte voor het maken van de fossielen een mengkom. Daarin mengde ik het meel, zout en koffie. Ik voegde water toe en roerde langs de randen tot een uniform deeg ontstond. Het deeg moest  vochtig zijn zonder veel te kleven. Bij droog deeg deed ik er water bij en bij nat deeg meel. Ik rolde het deeg tot een bal en maakte hem plat tussen mijn handen. Ik had kippebotjes en speelgoedspinnetjes. Die wikkelde ik in de deegbal. Ik zorgde er wel voor dat je niks van de diertjes en botjes zag. Met ern natte vinger streek ik het deeg plat.
De deegbal liet ik een week bij mij in huis uitharden.
Ik ging iets eerder naar de kinderen toe om de deegbal in de zandbak te verstoppen.
Toen de kinderen thuiskwamen mochtrn ze het ding opgraven. Toen ze hem had gevonden mochten ze hem voorzichtig uithakken. Dit deden ze met een hamer en een platte schroevendraaier en een beitel. Ik bleef erbij zodat ze voorzichtig te werk gingen. Tien ze het uitgehakt haddden moesten ze het schoonmaken met een kwastje.


Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag