combinatiegroep1/2/3

 Het kindje van een kennis van mij zit in groep 1,2,3. Ze  zit in groep 1.

In groep 1/2/3 werken ze met de projecten van Kleuteruniversiteit. Groep 3 heeft ook methodes als pluspunt en veilig leren lezen maar daar heeft  dit kindje nog niks mee te maken.



 De kinderen zijn samen één klas, iedereen mag overal spelen en werken. Wel zijn er in de hoeken voldoende werkplekken en zijn er twee groepstafels. Er zijn vooral ruime hoeken zodat er veel aandacht en ruimte is voor spel. Er is ruimte voor een kring zonder dat we met tafels moet sjouwen of om dingen heen moeten zitten. Al is een kring meer een woord voor een gezamenlijke ontmoetingsplaats bij mij in de groep want echt in de kring zitten, dat doen ze niet. De kinderen zitten op een kleed of kussen op de grond, zitten eromheen op een stoel of staan eromheen. Ieder kind kiest wat voor hem of haar het prettigst is.



De dag begint altijd met een gezamenlijke kring, Deze kring duurt ongeveer 15 minuten. De kinderen bespreken de dag, het weer, tellen welke schooldag het is en bespreken, laten zien, hoe we ons voelen. Voor de rest werken de kinderen in de klas, spelen buiten en gymmen.



De kringen om dingen te leren zijn onder de werkles. Eerst is groep 3 aan de beurt zodat ze daarna zelfstandig aan het werk kunnen. De kinderen van groep 1 en 2 luisteren tijdens het werken mee en zo leren ze  bijvoorbeeld sneller een letter. Als  de kleuters willen mogen ze met groep 3 meedoen. De kring van groep 3 zit altijd vol spel en beweging, woorden springen, woorden zoeken in de klas, coöperatieve werkvormen, alles om het leren met ons hele lichaam te stimuleren. Na de kring van groep 3  is groep 1/2 aan de beurt.De activiteit wordt op  2 niveaus aangeboden en per vak zijn dat andere kinderen. De kleuters krijgen een activiteit uit het project kleuteruniversiteit.



Alle kinderen hebben een weektaak.  Bij groep 1 zijn dat drie taken, dus er is nog genoeg tijd om zelf te kiezen. De kinderen moeten het eerst zelf proberen, dan  aan een ander kindje vragen en dan mogen ze hun kaartje op het bureau van  de juffrouw leggen, die komt dan helpen.



 Na het werken  eten en drinken ze en daarna of daarvoor gaan ze  gymmen of buiten spelen. Tijdens het buiten spelen krijgt groep 3 een opdracht. Een leesopdracht, een spellingopdracht of een rekenopdracht. Bewegend leren is altijd goed en er doen  ook dan weer kleuters mee. De andere kinderen spelen er  omheen.



Binnen gaan de kinderen weer werken. Nu is rekenen aan de beurt.

Het laatste kwartier van de ochtend sluiten ze samen af met Engels. Dat zijn de Engelse lessen uit Kleuteruniversiteit of het liedjesboek Zinglish.

In de middag spelen ze buiten en voeren ze een korte grote kring uit van ongeveer 20 minuten waarin ze sociale vaardigheden oefenen, verkeer, of een thematische activiteit. Daarnaast is er ook tijd voor een werken met kleine kringen. Die is voor de pluskinderen en de zorgkinderen. Om 3 uur is de school uit.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag