paard opzadelen

Ik rijd al heel lang paard. In het begin vond ik opzadelen verschrikkkelijk moeilijk. Ik moest hierbij geholpen worden.

Zo heb ik het geleerd:


 Als je  gaat paardrijden moet je eerst je paard opzadelen.   Dat  doe je altijd aan de linkerkant. Die gewoonte bestaat al  sinds de middeleeuwen.  De ridder had zijn zwaard aan zijn linkerkant dus  stapte  hij links op.


Als je  het  paard helemaal goed gepoetst hebt leg ik eerst  het  dekje op zijn  rug. Dat  dekje  leg ik  ietsjes verder naar voren op zijn  schoft. Dan  leg ik het zadel op zijn rug. Ik zorg natuurlijk dat er niks  dubbel zit.Dan trek ik  het dekje omhoog zodat   het  dekje in de kamer zit. Dat is de voorkant van het zadel. Dan schuif ik het zadel terug en  dan liggen alle haren plat. Zo krijg je geen wondjes of drukplekken.

Dan  maak ik de banden van het dekje aan het zadel vast. Dan ga ik aansingelen. Ik singel het paard aan. Ik doe  dit gaatje voor gaatje  aan.   Er moet een hand tussen de  singel en de hand kunnen. Het paard kan geirriteerd raken en  gaan bijten. Daarom moet ik  rustig  te werk gaan. Het paard  kan ook zijn buik uitzetten. Als hij dat  doet moet ik het  voordat ik opstap  nog een keer nasingelen. Als ik  dat  doe , doe ik een arm  in de teugel zodat hij niet weg  kan lopen. Als hij een paar rondjes heeft gelopen  kun ik hem beter nog een  keer nasingelen.

Als ik het hoofdstel aandoe , doe ik zijn halster uit en  schuif het naar achter  zodat het paard vast  blijft staan.  Dan   pak ik met je rechterhand zijn  neus en met mijn  hand de bakstukken van het hoofdstel. Met  je rechterhand pak ik het  bit vast en ik druk met mijn duim  in zijn  mondhoeken. Zijn mond gaat nu vanzelf open. Het kopstuk trek ik over zijn oren en dan maak ik de  riemen vast. Tussen de keelriem en het paard moet een vuist en tussen de neusriem en het paard moet een vinger.  Een neusriem  doe ik onder de riemen door anders  kun ik niet  sturen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag