jazzworkshop

Ik speel klarinet. Dat doe ik in een band en in een jazzorkest. Vroeger vond ik jazz niet mooi. Ik werd er zenuwachtig van. 
Totdat ik Adjan Emmen leerde kennen. Ik ging 2x per jaar kijken bij de jazzworkshop. Een paar jaar geleden werd ik zelf gevraagd om mee te spelen. Ik heb ontzettend veel geleerd. Ik durf te zeggen dat ik veel beter speel.
Maar wat is dat eigenlijk, een jazzworkshop?
Je krijgt per cursus 10 stukken die je moet leren. Dat zijn jazz, blues en bossanova-stukken. 
Ik moet met mijn klarinet meestal de hoofdmelodie kennen en de backings die gespeeld worden tijdens de solo.
Iedereen krijgt per optreden ongeveer 3 solo's.Die moet je zelf componeren. 
Bij jazz is dat het mooist als je de solo ter plekke verzint. 
Als je je maar aan  de toonladder houdt, dat wil zeggen dat je geen noten speelt die er niet in horen. Dus als er een toonladder met fis in staat mag je geen f spelen.
Als het een keer gebeurt in een improvisatie is dat geen ramp, als je maar in het ritme blijft.
Het laatste optreden dat ik had, mocht ik de beide bossanova's improviseren. Daar was ik blij mee want die stijl ligt mij wel. 
Als het weer mag en als we gaan optreden is het echt de moeite waard om naar jazz te komen luisteren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag