Dingen die ik te weten ben geworden over paarden

 Ik heb onlangs een paardenpubquiz gemaakt voor een manege en dit wist ik ook nog niet.


1 Een paard drinkt 30 to 40 liter water per dag

2 Paardenmelk kun je drinken. Ze hebben het  zelfs bij sommige Albert Heijns. Het stinkt wel heel erg       vies.



3 Een paard poept  10 x per 24 uur

4  In Afghanistan  is er een erg bizarre sport.Het heet Buzkashi. Bij die sport trekken ze met  paarden          een  dode geit uit  elkaar. Ze staan met een aantal paarden op een veld en aan die paarden binden ze        die  geit. Dan trekken ze hem uit elkaar. Ik vond het een vreselijke sport

5 Het Amerikaanse renpaard Queen Monkey is voor 16.000000 dollar verkocht. Als iedere Nederlander       een euro geeft kunnen we met zijn allen dat paard kopen.

6 Er bestaat paardenvoetbal. Het wordt gespeeld met een bal van een meter hoog. Je speelt het in de             paardenbak. De korte zijden zijn de goals. De ruiter mag de bal niet aanraken. Ik heb het een keer             gespeeld.

7.Het kleinste paard ter wereld is  43,8 centimeter hoog

8.Tublina, het kleinste paard ter wereld is ook het lichtste paard ter wereld. hij weegt nog geen 30 kilo.



9Een paard kan wel 70 kilometer per uur halen.

10.De hoogst gemeten snelheid bij een bereden paard is 88 kilometer per uur. Hij kan er een auto mee             bijhouden.

11.Het grotste paard ter wereld heet Big Jig. Hij is 2 meter 11 hoog.

12.Big Jig is ook het zwaarste paard ter wereld. Hij weegt meer dan 1100 kilo.

13 Een paard  kan staand en liggend slapen.

14.De Arabier is het oudste paardenras ter wereld en hij is ook het zuiverste ras.Dat wil  zeggendat hij         er  nog steeds zo uitziet als in het begin.

15.5000 jaar voor Christus werden paarden al gebruikt voor militaire doeleinden. Hij werd toen al             bereden.



     

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag