yoga

Ik ben naar de sportschool Fit  for Fun geweest in Rijen. Daar geven ze allerlei lessen en  ik heb nog nooit aan een Yogales meegedaan
dus ik vond het leuk om daar eens te gaan kijken.



Omdat  het  een heel rustige sfeer is mag er niet gefilmd of gefotografeerd worden tijdens de les. Ik heb een oefening gedaan toen iedereen al weg was.

We  waren  maar met 2 mensen en de docente. De andere mevrouw was zwanger en een jaar of 30. De docente schat ik een jaar of 40.

 

Wat er zo goed  is aan  Yoga is dat het veel verlichting kan brengen bij  veel lichamelijke klachten Door artsen wordt ook steeds meer het nut van Yoga ingezien.

Steeds meer mensen worden daarom voor lichamelijke klachten  naar Yogales gestuurd

Het  lichamelijke doel van Yoga is

  • Je verlicht  pijn in de onderrug.
  • Je wordt er leniger van.
  • Je  spieren worden sterker.
  • Je leert je balans en evenwicht  beter te beheersen.
  • Goed voor de conditie van de spieren.
  • Goed voor je lichaamsgewicht
  • Je krijgt minder blessures
  • Het is bloeddrukverlagend
  • Spanningen in het lichaam verhelpen, bijvoorbeeld in de nek door stress.
  • Je krijgt er een betere ademhaling  door.
  •                    Je  krijgt meer energie

     

    Ik ga nu proberen uit  te leggen wat het geestelijke doel van Yoga is.

    Door  yoga  ga je je lekkerder in je vel voelen.

    We hebben allemaal dagen dat niets lijkt te lukken, of dagen dat je de hele wereld aan kunt. Dat is normaal en daar heeft ieder mens mee te maken.

    Toch kan het beoefenen van Yoga bijdragen om je algemene ‘mentale  staat’ naar een hoger niveau brengen.

    Kortom, je voelt je dus gewoon blijer, gelukkiger en sterker.. Dit doel van Yoga is dus best interessant om wat meer over te weten te komen. Want iedereen wil zich gelukkig voelen.

     

    Het geestelijke doel:

    • Je  krijgt een positiever kijk naar het leven.
    • Je gaat sterker in je schoenen staan.
    • Door de ademhalingsoefeningen word je  stressbestendiger
    • Je slaapt beter.
    • Je vindt meer rust in jezelf .
    • Je maakt je minder zorgen.
    • Minder prikkelbaar en emotioneel overgevoelig zijn

     

     

    Dat Yoga kan helpen bij al deze dingen is natuurlijk heel fijn. Maar dit is natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg.

    Het doel van Yoga is over het algemeen om balans te vinden tussen het lichamelijke en het geestelijke

     

     

    De oefening  die is ga beschrijven is de ademhalingsoefening. De Yogaleer  gaat ervan uit  dat ieder mens een aantal ademhalingen krijgt in zijn leven. Zijn de ademhalingen op, dan is het leven klaar, ga je uit je lichaam. Later krijg je weer  een ander lichaam en dan begint het opnieuw. Om zolang mogelijk te leven moet je  dus  zuinig zijn met je ademhaling. Je moet rustig inademen en nog  rustiger uitademen.  Je  gaat  dan in een kleermakerszit zitten met je handen ontspannen  bijv. op je knieën. Je  rug is recht en  je zit  een beetje o je stuitje. Je  sluit je ogen en haalt rustig diep adem en laat de adem  langzaam ontsnappen. Als  je het goed doet  adem je maar 3 x in een minuut. Het is wel belangrijk dat je al  je gedachten los laat en alleen op je ademhaling  concentreert.

    .

    De oefening heeft mij  veel opgeleverd. Ik probeer hem ook toe te passen als ik  ga hardlopen. De  laatste tijd  heb ik een wat hoge ademhaling en als je  door die oefeningen van de Yoga wat  rustiger probeert te ademhalen houd je het lopen ook beter vol en je blijft rustiger.

    Ik denk niet dat het de laatste keer is geweest dat ik naar Yoga ben geweest. Ik denk  bij momenten van stress dat ik nog wel een lesje ga nemen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag