mijn buurt.

Mijn wijk 

Ik woon in wijk in een middelgroot dorp. Het dorp ligt in een gemeente met 6 dorpskernen en mijn dorp is de grootste kern. 

Ieder half uur komt er een bus. Er is ook een buurtbus die iedere overdag een keer per uur komt. Het is vijf minuten lopen van mijn wijk naar de buurtbus maar je loopt een kwartier naar de bushalte van de lijndienst. 



Daar zit wat mij betreft wel een verbeterpunt. Het is bijvoorbeeld moeilijk in sommige naburige plaatsen te komen en dan moet je niet slecht ter been zijn. Er is wel deeltaxi maar in onze gemeente krijgen de mensen hooguit 1500 kilometer en voor sommige mensen is dat echt niet genoeg. 

Dan de voorzieningen: 

De voorzieningen zoals de huisarts, paramedische dienst en apotheek liggen op loopafstand. Het bejaardenhuis ligt daarnaast. Alleenstaande mensen kunnen daar een maaltijd krijgen tegen een lage vergoeding. Op diezelfde afstand is een bakker, een slager, een snackbar en kledingzaken. De Albert Heijn ligt wat verderop maar als je niet goed kunt lopen heeft de Albert Heijn de voorziening dat ze je komen halen om boodschappen te doen. Iets verder ( 10 minuten lopen) ligt de winkelstraat. Daar heb je alle winkels die je nodig hebt:o.a. de HEMA, bloemenwinkels, de drogist en kledingzaken. Op 10 minuten loopafstand liggen 2 basisscholen en een middelbare school. De bibliotheek ligt bij een basisschool. Dat is ook 10 minuten lopen. 


In dat opzicht woon ik echt heel centraal in het dorp. 

De veiligheid in de wijk is naar mijn mening prima. Onze huizen zijn in een carré gebouwd en als er iets gebeurt is er altijd wel iemand die het hoort en bij kan springen. In onze buurt is de sociale controle groot en we letten goed op elkaar en indien nodig helpen we elkaar. 

Ik voel me veilig in mijn wijk. 

Overlast. 

Zeker in de zomer zijn er wel feestjes. Maar het wordt ons altijd medegedeeld. Dan weten we dat en soms zijn de mensen zo vriendelijk om ons ook uit te nodigen. Mocht er echt overlast zijn is er altijd iemand die de desbetreffende persoon daarop aanspreekt. Die houdt ermee op, zo niet wordt er een klacht tegen ingediend met mogelijk gevolg dat hij de wijk uit wordt gezet. Het is in omze buurt geven en nemen is dat vind ik prima. 

Ontspanning 

In de wijk hebben we een grote speeltuin die de kinderen samen hebben mogen stellen. We is in de wijk ook een jeu de boulesbaan. We hebben een buurtvereniging met daarin de jeu de boules club.De sporthal is op vijf minuten fietsafstand en de sportvelden en scouting op 10 minuten. Daar is ook het zwembad. We hebben een sociaal cultureel centrum op 10 minuten loopafstand. In het bejaardenhuis worden ook dingen georganiseerd waar de oudere mensen naar toe mogen komen 

Kortom: ik woon in de perfecte buurt! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag