leven met dyspraxi

Ik heb in een blog verteld dat ik cerebrale parese heb. Ook heb ik dyspraxi. Dat is best lastig omdat je alles met je handen moet doen. Als je dyspraxi hebt weet je niet hoe je zaken moet aanpakken en dan wordt je leven snel een chaos.
Maar om te voorkomen dat mijn leven een chaos wordt maak ik planningen.
Neem mijn huishouden.
Iedere week noteer ik in mijn agenda wat ik moet doen en verdeel dat in de dagen van de week. 
Als ik bijv. op maandag de taken ga doen plan ik hoe laat ik het ga doen, schat in hoeveel tijd ik nodig heb en werk de stappen af. Als ik bijv. de kamer ga doen werk ik altijd met de klok mee en de stappen zijn dan: alles afnemen met de klok mee en als alles klaar is de vloer doen. Als het klaar is controleer ik het op mijn lijst of ik alle stappen gehad heb. Ik zet vinkjes als ik het gedaan heb. Aan het eind van de week  controleer ik of alles gedaan is. Is dat niet zo dan doe ik dat zondag nog.
Ik heb ook een lijst met maandklussen. Die plan ik op woensdag of zaterdag en als hij af is zet ik een kruisje in het schema. Zo kan ik niets vergeten en blijft mijn huis netjes.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag