jeugd ehbo

Waarom EHBO-lessen op school verplicht moeten zijn Arts Bernard Leenstra pleit in de Volkskrant hoe belangrijk het is als kinderen weten wat ze moeten doen als iemand bijvoorbeeld flauw valt of een hartstilstand heeft. Samen met het Rode Kruis startte hij een tijd terug een een petitie om het onderwerp in de Tweede Kamer op de agenda te zetten.

De vraag of je dit aan pubers zou moeten leren viel al snel. Kunnen pubers adequaat handelen in zulke gevallen? Kunnen ze wel ingrijpen bij levensbedreigende situaties? 

Ik vroeg mijn oppaskinderen wat zij zouden doen. Dat stel ze weten hoe ze moeten reanimeren of ze dan bovenop een slachtoffer zouden duiken om dat toe te passen. Ze dachten allemaal dat ze dat wel zouden doen. Maar geen mond-op-mondbeademing, hoor, roepen ze, want dat is goor.


EHBO op dinsdagavond

Toen ik de opleiding fysiotherapeutassistente deed heb ik mijn EHBO-diploma gehaald.Tien dinsdagavonden lang ging ik naar de Ligne voor de lessen en sloot ik deze af met een heus examen in de aula. Op zaterdag. Die 8 die ik voor dat examen kreeg was meer dan verdiend.


De eerste paar lessen vond ik stom. En ook vies, ook al mocht je een doekje over de pop leggen als je mond-op-mondbeademing ging oefenen. Maar naar mate de lessen vorderde en ik steeds meer leerde over hoe het menselijk lichaam werkt en wat je moet doen als het even niet meer werkt werd ik steeds enthousiaster. Ik kon dus mensenlevens redden als dat nodig was.

In de praktijk

Of ik het ook in praktijk kon brengen? Ik heb niemand hoeven reanimeren. Maar ik heb wel een keer een aangereden voetganger in een stabiele zijligging gelegd. En een andere keer een vrouw die met haar fiets was gevallen en duidelijk een nare beenbreuk had rustig gehouden totdat er hulpverleners kwamen. Want dat is wat je óók leert op EHBO: rustig blijven, mensen kalmeren, hulpverleners bellen. Dat is net zo belangrijk. Toen ik een jaar of 45 was stond ik op Schiphol te wachten en kreeg een man die net uit het vliegtuig kwam een hartaanval. Terwijl twee mensen hem reanimeerden, bemoeide iemand anders zich met zijn vrouw en belde ondertussen met 112. Reanimeren is, als je niet alleen bent, ook teamwork.


Verplicht voor iedereen

Een voordeel van verplichte EHBO-lessen is dat alle pubers min of meer weten wat ze moeten doen en heeft ons land in één keer een heel leger hulpverleners erbij. Bovendien, oefening baart kunst. Als je eindeloos op een pop hebt geoefend is het wellicht minder eng om het in praktijk te brengen als dat nodig is. En stel dat de paniek toch toeslaat als ze iemand zien instorten, dan is het in ieder geval fijn als ze al weten dat ze die persoon op een harde ondergrond moeten leggen en 112 moeten bellen.

Veel van wat ik toen op die EHBO-cursus heb geleerd ben ik vergeten. Veel heb ik ook onthouden. Ik merk dat ik aan een opfriscursus toe ben. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe AED werkt. In die zin zou zo’n cursus eigenlijk voor iedereen verplicht moeten zijn, niet alleen voor pubers.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag