Debat


Het  wordt weer lichter s'avonds en daar wordt ik altijd heel blij van. Ik vind de donkere winter helemaal niks en ik ben blij als het weer langer licht is.

Nu is er jaren  een discussie over het verzettten van de klok. Men is er nog steeds niet uit wat  er met de klok gaat gebeuren. 

Een paar blogs geleden schreef ik hoe belangrijk stemmen was en dat je ook debatten moet volgen. Ik heb het debat gevolgd over het verzetten van de klok. Dat was al weer een tijdje geleden, het was 4 december 2018. Maar omdat ik het zo'n belangrijk onderwerp vind heb ik het teruggelezen. 

Het ging toen om het plan van Juncker om te stemmen voor een permanente zomertijd. Hij had al een enquête uitgeschreven en dacht het snel door te drukken.

De politici vonden het overhaast en ondoordacht en wilden een debat. De meningen lagen ver uit elkaar. Ik zal de meest opvallende meningen uitlichten en mijn mening geven.


 Ik ben met het kabinet eens dat het plan van dhr. Juncker erg overhaast en ondoordacht was. Heel veel mensen waaronder ik wisten helemaal niets van een enquête. In Duitsland werd hij het meeste ingevuld en ik had het idee dat hij de zomertijd voor heel Europa er met een noodgang doorheen wilde drukken. Ik heb persoonlijk liever zomertijd dan wintertijd maar voor veel mensen is dit heel ongezond. Dit is iets waar je goed over na moet denken.

 

PvdD vond  dat de gezondheid zwaarder weegt dan de handelspartners, dat  er naar de natuur gekeken moest worden en dat de auto-ongelukken teruggedrongen moeten worden. Dit kan volgens hen alleen met wintertijd.  Ik vind dat die problemen ook opgelost moeten worden maar ik denk dat de wintertijd niet zaligmakend is. Het voorkomen van auto-ongelukken zou je ook kunnen oplossen door net als 20 jaar geleden de klok al te verzetten in september. Dan wordt het pas om half 7 donker en dan zijn de meeste mensen al thuis. Ik heb gehoord dat bejaarde mensen van slag zijn als de klok verzet wordt. Ik vraag met af of de verzorgers in het verzorgingshuis  een paar weken voordat de klok verzet wordt het slaapritme iets kunnen gaan verschuiven zodat de overgang minder groot wordt.

Juncker heeft gezegd dat ieder land voor zich moet weten welke tijd het land wil. Nederland vindt dat hier moet een groot onderzoek aan vooraf moet gaan. Ik denk dat het dan een chaos wordt in Europa.

PVDA wil het liefst dat het blijft zoals het is en daar sluit ik me ook bij aan. Ik vind het prima zo. Lange zomeravonden en in de winter niet te laat licht. zo kun je optimaal gebruik maken van het daglicht in de zomer  en in de winter.

Als je wintertijd zou aanhouden zou dat betekenen dat het in de  zomer in juni om 3  uur in de nacht begint te schemeren en in augustus is het al om 8 uur donker. Dat vind ik zonde van de tijd.

In de zomer tijdens zomertijd kunnen de mensen langer fietsen, de kinderen spelen langer buiten, het is goed voor het toerisme, de sport en het vervoer. Zomertijd in de winter betekent dat het in januari pas om 9 uur begint te schemeren, dat is veel te laat als mensen dan moeten werken en kinderen op school zitten. Ik denk dat het voor kinderen beter is als ze zoveel mogelijk daglicht op een dag zien.

Dus mijn mening is: gewoon laten zoals het nu is.




Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag