salty dog

 

Ik heb naar A Salty Dog van Procol Harum geluisterd. Dat deed ik omdat ik A whiter Shade of Pale zommooi vind. Ik heb het met een bandje ook gespeeld. Ik deed toen de backings. Ik vond dat na het mooie A Salty Dog het kruit wel verschoten was. Daarna kwamen er songs die ik niet zo mooi vond. Boredom en Juicy John Pink vond ik zelfs slecht. Er werd soms zelfs wat vals gespeeld. En Wreck of Hesperus vond ik niet van de grond komen omdat het wat mak gespeeld en zwak gezongen werd.

Maar dat is mijn smaak. Ik hoef ten slotte niet alle alle albums mooi te vinden.

Het album heeft toch een heel verhaal. Ik heb het proberen te vertalen en het is een grote hit geworden.

A Salty Dog heeft een ogenschijnlijk nautisch thema, zoals blijkt uit de omslag (een foto van het beroemde Player's Navy Cut-sigarettenpakje)


. Afgewisseld met rechttoe rechtaan rock-, blues- en popitems, toonde A Salty Dog een kleine verandering van richting ten opzichte van zijn voorgangers, die thematisch minder obscuur was. Het titelnummer zelf was het eerste Procol-nummer waarin een orkest werd gebruikt, dat was de eerste keer.Het album was de eerste plaat geproduceerd door Matthew Fisher, die de band kort na het uitkomen van het album verliet. Dit was ook het laatste Procol Harum-album met basgitarist Dave Knights.



A Salty Dog werd opgenomen in maart 1969. De muzikale spanningen tussen de groep en Robin Trower begonnen op dit album te verschijnen, en hoewel zijn gitaargeluid het belangrijkste is van de meeste nummers, "Crucifiction Lane", laat achteraf zien dat Robin Trower al een andere richting in wilde dan de rest van de band. Toch is dit album muzikaal veel gevarieerder dan de twee voorgaande albums.

A Salty Dog werd in Amerika uitgebracht in mei 1969 door het platenlabel A&M, en juni 1969 in Engeland door het platenlabel Regal Zonophone. Het titelnummer, ondersteund met "Long Gone Geek", kwam op 44 in de UK Singles Chart in 1969 en het album zelf op 27 in de Albums Chart. In Canada kwam de LP op 25.

Toen Gary Brooker voor het eerst de songtekst van Keith Reid van Salty Dog op de piano speelde voor Wilson, was de kamer gevuld met zonlicht dat door de ramen scheen. Wilson, met een zonnestraal op zijn gezicht, vertelde Brooker dat hij dacht dat het het mooiste nummer was dat hij ooit had gehoord. John Mendelson, die voor Rolling Stone schreef, noemde het een verwarrend album. Op zijn best vertegenwoordigt het de grootste succes van de groep tot nu toe met het merk rock waarvoor de groep bekend staat; in het slechtste geval is het zowel verrassend middelmatig als triviaal. Robert Christgau was enthousiaster in The Village Voice en gaf het eenA+, hoewel hij later zei dat het gedrukte cijfer een vergissing was en waarschijnlijk een B+ had moeten zijn.

In een retrospectieve recensie schreef Bruce Eder van AllMusic: Dit album, het derde van de groep, was waar ze lieten zien hoe ver hun talenten reikten in het muzikale landschap, van blues tot R&B tot klassieke rock. In tegenstelling tot hun haastig opgenomen debuut, of zijn opvolger, gedaan om hun prestatie- en compositiebereik uit te breide, noemde het titelnummer een van de beste nummers die ooit van Procol Harum zijn gekomen en een van de beste stukken progressieve rock ooit gehoord.

Het titelnummer werd gecoverd door Transatlantic en stond op de dubbel-cd Special Edition van The Whirlwind. Het wordt gezongen door drummer Mike Portnoy.

Styx coverde het nummer op hun coveralbum Big Bang Theory (2005) met Lawrence Gowan die het zong.

Sarah Brightman coverde het nummer ook op haar album Dive in 1993.

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag