onderwijsassistente

Ik las laast een stukje van een onderwijsassistente die graag even iets van zich wilde aftypen.
Sinds april werkt ze met veel passie en toewijding als onderwijsassistente, nadat ze jarenlang werkzaam is geweest in de kinderopvang. Tien jaar geleden was ze al zoekende naar een functie in het onderwijs, maar door privéomstandigheden heeft ze destijds gekozen voor een rol als pedagogisch medewerker. Nu ze eindelijk de stap naar het onderwijs heeft gemaakt, doet ze dit werk met volle overgave en liefde voor de kinderen.

Hoewel ze haar werk met enthousiasme uitvoert, ervaart ze regelmatig dat er over  haar heen wordt gelopen, en dan vooral door collega’s, niet door de kinderen. Ze is er graag voor de kinderen en wil hen zo goed mogelijk begeleiden, zowel in hun leerproces als in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Toch wordt ze vaak onderbroken voor administratieve taken, zoals kopieerwerk, zelfs tijdens momenten waarop ze instructies geeft of kinderen begeleidt. Dit voelt niet goed, omdat haar aandacht voor de kinderen haar hoogste prioriteit is, en ze het idee heeft dat dit niet altijd serieus wordt genomen.

Sinds de zomervakantieis ze bezig om een rooster op te stellen, zodat ze iedere klas die ze begeleidt de aandacht kan geven die ze verdienen. Hierbij houdt ze uiteraard rekening met zaken als gymtijden en momenten waarop leerkrachten hun instructies geven en niet gestoord willen worden. Dit begrijpt ze volledig, maar ze merkt dat er veel van haar wordt gevraagd zonder dat er rekening wordt gehouden met haar kerntaak: het begeleiden van de kinderen.

Wat voor haar belangrijk is, is dat ze de ruimte krijgt om in kleine groepjes met de kinderen aan de slag te gaan en hen te laten voelen dat het oké is om hulp te vragen. De kinderen hebben hier zichtbaar baat bij en genieten van deze momenten. Dit is de reden waarom ze voor dit werk heeft gekozen, en ze zou graag willen dat dit ook zo wordt erkend en gefaciliteerd.

In dit kader heeft ze een paar vragen:

- Wordt er van mij verwacht dat ik zelf een rooster opstel met welke kinderen ik begeleid en op welk moment? (Dit zijn tot nu toe 40 kinderen)
- Zijn er voorbeeldroosters waar ik op kan terugvallen of mij door kan laten inspireren?
- Hebben jullie verder nog tips om dit proces efficiënter te maken?

Op dit moment gaat ze met tegenzin naar haar werk en twijfelt ze of ze niet naar andere opties moet gaan kijken, mocht er geen verandering komen in de manier waarop ze haar werk kan invullen.

Als ik deze onderwijsassistente was zou ik het rooster met de ib er maken. Die moet bepalen wie er hulp nodig heeft. En me aan dat rooster houden. Kopiëren en dat soort zaken moet niet onder de hulp gebeuren. Dit kan ook voor of na school. De leerkrachten moet de lessen beter voorbereiden. Op deze manier gaat het ten koste van de leerlingen. 
Je moet met plezier  naar je werk gaan en als dat niet meer het geval is moet je je conclusies trekken en kijken wat voor jou het beste is. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

optreden. op koningsdag

plannen voor de nieuwe strot

Rock on 2.0