regels bij feedback

Allereerst benoem ik de regeld van feedback


-benoem het gevoel dat het bij je oproept

-benoem feiten

-geef geen waardeoordeel

-geef feedback op gedrag, niet op de persoon zelf

-gebruik d eik-vorm

-benoem gedrag

--doseer feedback

-wees correct

-kies het juiste moment

-vraag of de ander het gedrag herkent


Als iemand een flauwe grap maakt over jou en je reageert woedend met  :´wat ben jij een vervelende treiteraar!´ Je benoemt het bij de persoon en  je  zegt er je eigen gevoel niet bij. Ook onderbouw je de  feedback niet  met  feiten. treiteraar is een waardeoordeel, en geen feedback op het gedrag van iemand.

Als je de ikvorm gebruikt helpt dat je booschap beter over te brengen. Een goee feedback ik:ik vin het vervelend dat je mij al drie keer  deze flauwe grap maakt in bijzijn van collega´s je kwest mij daarmee´ Je benoent de feiten, het gedrag en je geeft geen waardeoordeel.

Als je feedback geeft, moet je dat op het juiste moment doen. Wacht niet drie weken , anders is iemand het vergeten. Doe het snel. En doseer je feedback. Houd het bij dat ene punt en ga er niet andere dingen bij halen. Wees beleefd en vraag of de ander dat herkent. Bij goede feedback  krijg je misschien voor elkaar wat je wil.


Het verhaal van Luuk:


De vakantieroosters moeten worden ingevuld.Daan en Willie zijn er snel bij. Luuk krijgt meestal de weken die er over zijn.Meestal vindt hij dat niet erg maar dit jaar gaat hij een reis maken en na veel gepuzzel hebben ze een week gevonden. Daan en Willie willen niet  schuiven.Luuk ergert zich aan hen, zij  kiezen altijd de beste diensten uit. Luuk is woest. ´Altijd pak je de beste vakantieweken en de beste diensten. Lekker bezig. geen wonder dat je nooit een vriend krijgt´

Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag