luisterstijlen

 Als professional moet je nier alleen goed luisteren maar ook reflecteren op je kwaliteiten en valkuilen bij het  luisteren


Allereerst heb je mensgerichte luisteraars.

Dan ben  je vooral geinteresseerd in de gevoelens van de andere mensen.Je focust je op de menselijke kant van het  verhaal en bent bewus van de stemmingen van de ander. Dit is goed voor het opbouwen van relaties. Wat en nadeel hiervan is dat je te sterk betrokken raakt bij de gevoelens van anderen.Of je durft geen kritiek te geven omdat je bang bent om de ander te kwetsen. De ander kan je te opdringerig vinden.


Dan heb je handelingsgericht luisteren.

je stelt je dan doel en taakgericht op. Je luistert het liefst naar een samenvatting en wil niet  dat de ander langdradig vertelt. Je wil snel tot de kern van de zaak komen. Je wil een doel en stimuleert de ander om beknopt te zijn.  Je kunt de sfee negatief beinvloeden, je loopt op de zalen vooruit en komt te snel tot conclusies.

Je kunt ook inhoudsgericht luisteren.

Dan luister je naar details en ga je dieper op de inhoud in. Je pikt zorgvuldig op wat je hoort. Je vondt het  fijn als je gesprekspartner veel informatie geeft. Je hebt alles graag op een rijtje. Daarom ben je  teveel gericht op details en krjgt de ander het gevoel om overvraagd te worden

Tot slot heb je  tkijdsgericht luisteren.

Je wil geen tijd verliezen. Je kijkt op de klok en hoopt dat de ander dat ook doet. Je wil geen tijd verspillen aan onbelangrijke zaken. Je geeft aan hoelang het gesprek gaat duren en houdt je daar ook aan. Het  nadeel is dat de gesprekspartner zich opgejaagd voelt. Door hem in de rede te vallen beperk je  zijn mogelijkheid zijn gesprek te voeren hoe hij dat wil.


Het  WIER-model vann Barkson en Watson

Barkson en Warson hebben een manier bedacht hoe je op je luistergedrag kunt letten. Vooral bij miscommunicaties kun je erachter komen waar het door komt. Onbegrip en miscommunicatie kan komen door je luisterstijl.

Wier staat voor

Waarnemen: in een gesprek gebruik je niet alleen je oren maar ook je ogen reuk en tastzin. Bijvoorbeeld een zweethand. Dit kan je luisteren beinvloeden. Als je  je zintuigen inzet kun je beter luisteren. Je luistert met aandacht. Laat je niet afleiden door dingen zoals gefriemel, een stopwoord of wat er buiten gebeurt.

Interpreten

Als je interpreteert maak je luisterfouten.je wil begrijpen wat je hoort maar je maakt  daarin fouten. Je moe  voorbeelden vragen. Als je parafraseert,  samenvat en checkt  kun je foute interpretaties  corrigeren.

Evalueren. Vaar evalueer en beoordeel je een verhaal voordat de spreker klaar is en trek je je conclusies voordat eht verhaal af is. Wacht met  je ordeel totdat de ander helemaal kaar is met vertellen, alleen dan kun je goede conclusies trekken. Vraag naar het belang van de informatie en check of jouw conclusie klopt.

Reageren

het is tweerichtingsverkeer als de luisteraar reageert. Geen reactie is ook een reactie. Een goed gesprek alt en staat emt passende reacties. Door aantekeningen te maken, overhaaste conclusies vermijden en in het  gesprek feedback te geven laat zien dat je echt luistert.           



Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag