Er is veel geschreven over rapportage maar uitvoeren is een ander verhaal. Er zijn wel een aantal manieren  om het  overzichtelijk, zorgvuldig en eenvoudig te maken.

Bij een gestructureerde rapportage zijn de onderwerpen waarover je rapporteert al vastgesteld. Je gebruikt een rapportformulier. Daarop staat al waarop je moet letten en welke informatie gerapporteerd moet worden. Dat is handig omdat je al weet wat je moet  doen.


Niet iedereen maakt gebruik van rapportformulieren. Als er geen vaste kaders zijn, noemen we het vrije rapportage. Het  grote voordeel van vrij rapporteren is dat je minder gericht rapporteert en daardoor ook openstaat voor andere signalen en gebeurtenissen. Het nadeel is dat je te veel belangrijk vindt en te veel rapporteert.


Dit zijn de stappen voor het rapporteren.

1. Bepaal het doel van de rapportage

Bepaal aan wie je verslag wilt doen en wat je wilt rapporteren. Bijvoorbeeld: je wilt de begeleiding afstemmen met collega’s, en wil dat delen met de IB-er. Als je eenmaal je doel hebt geformuleerd, is meteen helder welke kant je op moet.

2.Verzamel de gegevens

Je gaat een tijd iemand observeren en leest de voorgeschiedenis. Je kunt ook blanco gaan observeren.

3. Orden de gegevens

je ordent en checkt of de gegevens relevant zijn,

je moet eerst kijken voor wie je het doet en dan kun je kijken of je het  gedetailleerd doet of juist samengevat.

4. maak een schriftelijk verslag

Als  je alles hebt  ga je aan je verslag beginnen.

een gedetailleerd verslag maak je zo:

-de aanleiding: beschrijf kort waarom je dit verslag schrijft

- doel: beschrijf wat je wil bereiken

-kern: beschrijf de gebeurtenis

--samenvatting: vat samen  wat je hebt geconstateerd

-conclusie: beschrijf welke vervolgacties genomen kunnen worden







Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag