Er is veel geschreven over rapportage maar uitvoeren is een ander verhaal. Er zijn wel een aantal manieren om het overzichtelijk, zorgvuldig en eenvoudig te maken.
Bij een gestructureerde rapportage zijn de onderwerpen waarover je rapporteert al vastgesteld. Je gebruikt een rapportformulier. Daarop staat al waarop je moet letten en welke informatie gerapporteerd moet worden. Dat is handig omdat je al weet wat je moet doen.
Niet iedereen maakt gebruik van rapportformulieren. Als er geen vaste kaders zijn, noemen we het vrije rapportage. Het grote voordeel van vrij rapporteren is dat je minder gericht rapporteert en daardoor ook openstaat voor andere signalen en gebeurtenissen. Het nadeel is dat je te veel belangrijk vindt en te veel rapporteert.
Dit zijn de stappen voor het rapporteren.
1. Bepaal het doel van de rapportage
Bepaal aan wie je verslag wilt doen en wat je wilt rapporteren. Bijvoorbeeld: je wilt de begeleiding afstemmen met collega’s, en wil dat delen met de IB-er. Als je eenmaal je doel hebt geformuleerd, is meteen helder welke kant je op moet.
2.Verzamel de gegevens
Je gaat een tijd iemand observeren en leest de voorgeschiedenis. Je kunt ook blanco gaan observeren.
3. Orden de gegevens
je ordent en checkt of de gegevens relevant zijn,
je moet eerst kijken voor wie je het doet en dan kun je kijken of je het gedetailleerd doet of juist samengevat.
4. maak een schriftelijk verslag
Als je alles hebt ga je aan je verslag beginnen.
een gedetailleerd verslag maak je zo:
-de aanleiding: beschrijf kort waarom je dit verslag schrijft
- doel: beschrijf wat je wil bereiken
-kern: beschrijf de gebeurtenis
--samenvatting: vat samen wat je hebt geconstateerd
-conclusie: beschrijf welke vervolgacties genomen kunnen worden
Reacties
Een reactie posten