wat leer je bij het vak communicatie?

Als je honderd mensen niet kunt helpen, help er dan eentje.”

Dit zei de katholieke zuster Moeder Theresa:dit geldt voor iedereen die werkt in de welzijnssector. Ik krijg de kans om kinderen, leerlingen, cliënten en anderen te ondersteunen en te begeleiden in hun welzijn en hun ontwikkeling. Dat is een mooi cadeau!

De wereld van zorg en welzijn is altijd  in beweging . Telkens weer worden wetten en regels aangepast. Om mensen nu en in de toekomst zo goed mogelijk te kunnen helpen, worden steeds weer nieuwe oplossingen en manieren van werken bedacht. Eén ding is zeker: je blijft altijd bijleren.
Ook het vak communicatie blijft zich  ontwikkellen. Voor mij is het belangrijk om kennis en ervaring op een goede manier over te brengen: er zijn tenslotte mensen die erop rekenen dat ik informatie over mijn leerlingen of cliënten op de juiste manier verwoord. Bovendien is goede communicatie van belang in goed contact met mijn collega’s, organisaties als de gemeente en gezondheidspraktijken en met de mensen waarmee  ik werk.
Maar, wat is goed communiceren dan precies?
 Op deze vraag ging ik uitgebreid in. 
Ik heb de boeken Professioneel werken: ontwikkelingen in het sociale domein en Methodiek en begeleiden gelezen.

https://youtu.be/Ls6SnP33eL4

Ik heb bij deze blog een filmpje gedeeld. De man in het filmpje moet nog veel leren… Hij probeert te luisteren, maar dit doet hij – kort door de bocht gezegd – niet op de beste manier. Ook bij het samenvatten, slaat hij de plank mis: waar de vrouw soms direct en soms indirect aangeeft zich niet goed te voelen,hoort hij alleen wat ze letterlijk zegt. Het gevolg is dat zij zich niet  begrepen voelt en gefrustreerd wegloopt. Wellicht zou de man de boeken ook eens moeten lezen.

Ik heb de basisskills op het gebied van communicatie in een professionele omgeving op zak door het lezen van de boeken. Ik kan verschillende methodes toe passen en  gebruik te maken van goede gespreksmodellen en gesprekstechnieken, onder andere tijdens evaluaties en rapportages en het geven van feedback. Bovendien ken ik het begrip metacommunicatie; ik.kan het toepassen bij het voeren van professionele gesprekken. Ik.kan signaleren, observeren, luisteren en samenvatten en ik kan vervolgens professioneel verslag doen van situaties en gesprekken.


Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag