knutselen aan apparaten



Ik had met mijn oppaskinderen weer een superactiviteit gedaan.

Hiervoor had ik nodig:

een oud apparaat (een scheerapparaat, een cassetterecorder of een computermuis)

gereedschap vooral schroevendraaiers


De kinderen gingen een casetterecorder uit elkaar halen.Ze vonden het superleuk en zelfs voor mij nog eens heel leerzaam! Door de casetterecorder uit elkaar te halen, kwamen we erachter wat er allemaal in een apparaat zat en hoe het eigenlijk werkte! Je kon de snaarwieltjes en het motortje goed zien zitten. Onder begeleiding van mij hebben ze zelfs de batterij erin kunnen doen. Toen zagen ze hoe het voor- en achteruit spoelen van een bandje werkte.

Er zijn natuurlijk nog veel meer opties. Denk eens aan een fotocamera, een computertoetsenbord, een rekenmachine, een videoband of een afstandsbediening




Wanneer ze het apparaat helemaal uit elkaar hadden gehaald, hieden  ze allemaal kleine onderdeeltjes over. Die konden ze natuurlijk gewoon weggooien als ze klaar waren, maar er waren 2 dingen die veel leuker waren om ermee te doen! Ze probeerden het apparaat ook weer helemaal in elkaar te zetten.


Op deze manier leerden kinderen meer over de werking van apparaten die in en om het huis aanwezig zijn. Normaal zien ze van deze apparaten alleen de buitenkant. Door ook de binnenkant te bekijken, kregen zij kennis over de werking van verschillende gereedschappen. Het prikkelde de nieuwsgierigheid en stimuleerde het logisch denken. Waarom werkt dit zo? Welk gereedschap kun je het beste gebruiken? Voor de kinderen was het een uitdaging om de apparaten, als ze uit elkaar gehaald zijn, ook weer in elkaar te zetten


Reacties

Populaire posts van deze blog

voorbereiding van het EK

mijn lievelingspaarden op de Oosterhoutse manege

optreden. op koningsdag